Weest haastelijk welgezind jegens uw wederpartij, terwijl gij nog met hem op den weg zijt; opdat de wederpartij niet misschien u den rechter overlevere, en de rechter u den dienaar overlevere, en gij in de gevangenis geworpen wordt.
Uitleg
Mattheüs 5:25
Weest haastelijk welgezind jegens uw wederpartij, terwijl gij nog met hem op den weg zijt; opdat de wederpartij niet misschien u den rechter overlevere, en de rechter u den dienaar overlevere, en gij in de gevangenis geworpen wordt.
Jezus is Zijn onderwijs in dit deel van de Bergrede begonnen met het citeren van één van de geboden ‘gij zult niet doden’. Wie doodt is strafbaar voor het gericht. Maar als er nu eens geen sprake is van doodslag, maar van smeulende woede (vers 22)? Misschien heeft het geen moord tot gevolg, maar in je gedachten …?! Jezus reageert hierop door te zeggen dat we moeten verzoenen. Wie het gedeelte goed gelezen heeft, zal geconstateerd hebben dat Jezus een opmerkelijk voorbeeld gebruikt. Iemand is op weg uit Galilea naar de tempel en als hij dan een offerdier koopt, herinnert hij zich opeens weer wat er mis is gegaan in de verhouding met de ander. Wat nu …? Naar de tempel …? Nee, terug …, een tocht van drie dagen naar Galilea. Eerst verzoenen en dan aanbidden. Het onderwijs is duidelijk: er mag niets zijn tussen mijn buurman en mij, tussen je broer, je zus en jou, als je God gaat aanbidden. Misschien krijg je gelijk, maar het kan ook anders zijn en dat betekent dat je in de gevangenis geworpen wordt. Jezus gebruikt hiervoor het beeld van een gelijkenis. De tegenpartij is onze broeder, de weg is de levensweg en de rechter, dat is God. Daarom moeten wij onszelf haasten om schulden te vereffenen en ons met aanklagers en tegenstanders verzoenen. Want zo zegt Jezus: ‘Hebt uw vijanden lief; zegent ze, die u vervloeken; (…) opdat gij moogt kinderen zijn uws Vaders, Die in de hemelen is.’
Want Herodes had Johannes gevangen genomen, en hem gebonden, en in den kerker gezet, om Herodias’ wil, de huisvrouw van Filippus, zijn broeder.
Johannes is door Herodes gevangen, gebonden en gedood! Op het moment van ons Bijbelgedeelte leeft Johannes niet meer. Hij is op bevel van diezelfde ...
Weest haastelijk welgezind jegens uw wederpartij, terwijl gij nog met hem op den weg zijt; opdat de wederpartij niet misschien u den rechter overlevere, en de rechter u den dienaar overlevere, en gij in de gevangenis geworpen wordt.
Jezus is Zijn onderwijs in dit deel van de Bergrede ...
Doch hij wilde niet, maar ging heen, en wierp hem in de gevangenis, totdat hij de schuld zou betaald hebben.
We lezen vandaag een bekende gelijkenis. Twee dienaren van de koning. Beiden hadden schuld. De eerste bij de koning en de andere bij zijn mede-dienaar. De eerste werd ...
Die nu Jezus gevangen hadden, leidden Hem heen tot Kajafas, den hogepriester, alwaar de Schriftgeleerden en ouderlingen vergaderd waren.
Jezus is gevangen genomen. Laat in de avond is Hij gegrepen. Tijd om te slapen. Maar dit kan niet gezegd worden van Kajafas en het Sanhedrin. Ze zijn de ...
En op het feest was de stadhouder gewoon den volke een gevangene los te laten, welken zij wilden. En zij hadden toen een welbekenden gevangene, genaamd Bar-abbas.
Pilatus is ervan overtuigd: Jezus van Nazareth is onschuldig. Tot tweemaal toe laat de stadhouder het horen: Hij is onschuldig. ...
Maar de engel, antwoordende, zeide tot de vrouwen: Vreest gijlieden niet; want ik weet, dat gij zoekt Jezus, Die gekruisigd was. Hij is hier niet; want Hij is opgestaan, gelijk Hij gezegd heeft. Komt herwaarts, ziet de plaats, waar de Heere gelegen heeft.
Woensdag: Overgeleverd en gevangen
Mattheüs 5:25
Uitleg
Mattheüs 5:25
Weest haastelijk welgezind jegens uw wederpartij, terwijl gij nog met hem op den weg zijt; opdat de wederpartij niet misschien u den rechter overlevere, en de rechter u den dienaar overlevere, en gij in de gevangenis geworpen wordt.
Jezus is Zijn onderwijs in dit deel van de Bergrede begonnen met het citeren van één van de geboden ‘gij zult niet doden’. Wie doodt is strafbaar voor het gericht. Maar als er nu eens geen sprake is van doodslag, maar van smeulende woede (vers 22)? Misschien heeft het geen moord tot gevolg, maar in je gedachten …?! Jezus reageert hierop door te zeggen dat we moeten verzoenen. Wie het gedeelte goed gelezen heeft, zal geconstateerd hebben dat Jezus een opmerkelijk voorbeeld gebruikt. Iemand is op weg uit Galilea naar de tempel en als hij dan een offerdier koopt, herinnert hij zich opeens weer wat er mis is gegaan in de verhouding met de ander. Wat nu …? Naar de tempel …? Nee, terug …, een tocht van drie dagen naar Galilea. Eerst verzoenen en dan aanbidden. Het onderwijs is duidelijk: er mag niets zijn tussen mijn buurman en mij, tussen je broer, je zus en jou, als je God gaat aanbidden. Misschien krijg je gelijk, maar het kan ook anders zijn en dat betekent dat je in de gevangenis geworpen wordt. Jezus gebruikt hiervoor het beeld van een gelijkenis. De tegenpartij is onze broeder, de weg is de levensweg en de rechter, dat is God. Daarom moeten wij onszelf haasten om schulden te vereffenen en ons met aanklagers en tegenstanders verzoenen. Want zo zegt Jezus: ‘Hebt uw vijanden lief; zegent ze, die u vervloeken; (…) opdat gij moogt kinderen zijn uws Vaders, Die in de hemelen is.’
Zingen: Gebed des Heeren: 6
Overdenken: Is dit een onmogelijke opgave?
Terug naar Bijbel & leesplannen
Deze Bijbelstudie maakt deel uit van een groter Bijbelrooster.
Download het Leesplan als PDF
Alle Leesplan dagen
-Dinsdag: Dinsdag: Gevangen en gebonden
Mattheüs 14:3
Want Herodes had Johannes gevangen genomen, en hem gebonden, en in den kerker gezet, om Herodias’ wil, de huisvrouw van Filippus, zijn broeder.
Johannes is door Herodes gevangen, gebonden en gedood! Op het moment van ons Bijbelgedeelte leeft Johannes niet meer. Hij is op bevel van diezelfde ...
-Woensdag: Woensdag: Overgeleverd en gevangen
Mattheüs 5:25
Weest haastelijk welgezind jegens uw wederpartij, terwijl gij nog met hem op den weg zijt; opdat de wederpartij niet misschien u den rechter overlevere, en de rechter u den dienaar overlevere, en gij in de gevangenis geworpen wordt.
Jezus is Zijn onderwijs in dit deel van de Bergrede ...
-Donderdag: Donderdag: Vergeven
Mattheüs 18:30
Doch hij wilde niet, maar ging heen, en wierp hem in de gevangenis, totdat hij de schuld zou betaald hebben.
We lezen vandaag een bekende gelijkenis. Twee dienaren van de koning. Beiden hadden schuld. De eerste bij de koning en de andere bij zijn mede-dienaar. De eerste werd ...
-Vrijdag: Vrijdag: Gevangen en bezocht
Mattheüs 25:36
Ik was naakt, en gij hebt Mij gekleed; Ik ben krank geweest, en gij hebt Mij bezocht; Ik was in de gevangenis, en gij zijt tot Mij gekomen.
De woorden die Jezus hier spreekt, heeft Hij uitgesproken aan het einde van Zijn leven. We weten dat Hij bij ...
-Zaterdag: Zaterdag: De Koning gevangen en weggeleid
Mattheüs 26:57
Die nu Jezus gevangen hadden, leidden Hem heen tot Kajafas, den hogepriester, alwaar de Schriftgeleerden en ouderlingen vergaderd waren.
Jezus is gevangen genomen. Laat in de avond is Hij gegrepen. Tijd om te slapen. Maar dit kan niet gezegd worden van Kajafas en het Sanhedrin. Ze zijn de ...
-Zondag: Zondag: Een welbekende gevangene
Mattheüs 27:15-16
En op het feest was de stadhouder gewoon den volke een gevangene los te laten, welken zij wilden. En zij hadden toen een welbekenden gevangene, genaamd Bar-abbas.
Pilatus is ervan overtuigd: Jezus van Nazareth is onschuldig. Tot tweemaal toe laat de stadhouder het horen: Hij is onschuldig. ...
-Maandag: Maandag: De gevangenis ontbonden
Mattheüs 28:5-6
Maar de engel, antwoordende, zeide tot de vrouwen: Vreest gijlieden niet; want ik weet, dat gij zoekt Jezus, Die gekruisigd was. Hij is hier niet; want Hij is opgestaan, gelijk Hij gezegd heeft. Komt herwaarts, ziet de plaats, waar de Heere gelegen heeft.
Met Mattheüs 28 ...