Die nu Jezus gevangen hadden, leidden Hem heen tot Kajafas, den hogepriester, alwaar de Schriftgeleerden en ouderlingen vergaderd waren.
Uitleg
Mattheüs 26:57
Die nu Jezus gevangen hadden, leidden Hem heen tot Kajafas, den hogepriester, alwaar de Schriftgeleerden en ouderlingen vergaderd waren.
Jezus is gevangen genomen. Laat in de avond is Hij gegrepen. Tijd om te slapen. Maar dit kan niet gezegd worden van Kajafas en het Sanhedrin. Ze zijn de hele nacht in touw. Jezus van Nazareth moet de dood sterven en het liefst zo snel mogelijk. Nog even en de grote sabbat breekt aan. Voor die tijd moet Jezus berecht, gekruisigd en gedood zijn.
Het recht wordt hier met voeten getreden. Hij is ‘onschuldig ter dood veroordeeld’. Door de rechters van het Joodse volk, het verbondsvolk. Op de plaats van het recht heerst het onrecht (Pred. 3:16). Zo treffen we Jezus aan voor Kajafas, de hogepriester. Verdacht van godslastering! Hij zal belijden de Zoon van de levende God te zijn. Hij is de Christus, de Zoon van God. Na deze belijdenis citeert Hij de bekende woorden uit Daniël 7. Hij is de Mensenzoon, de vervulling van alle oudtestamentische profetieën. Hij is dé Zoon van David, de Priester naar de ordening van Melchizedek. We weten dat Kajafas hierop zijn kleren scheurt. Voor hem is het duidelijk: Jezus heeft God gelasterd. Dan barst alles los. Ze werpen zich als het ware op Hem. Het ontbreekt hen aan de ogen van het geloof.
En toch … hier staat Israëls Koning, de Zoon van Abraham en de Zoon van David. Hij is de Zoon van de levende God, Die Zijn leven geven zal tot een verzoening van onze zonden. Hij alleen is de Weg, de Waarheid en het Leven.
Want Herodes had Johannes gevangen genomen, en hem gebonden, en in den kerker gezet, om Herodias’ wil, de huisvrouw van Filippus, zijn broeder.
Johannes is door Herodes gevangen, gebonden en gedood! Op het moment van ons Bijbelgedeelte leeft Johannes niet meer. Hij is op bevel van diezelfde ...
Weest haastelijk welgezind jegens uw wederpartij, terwijl gij nog met hem op den weg zijt; opdat de wederpartij niet misschien u den rechter overlevere, en de rechter u den dienaar overlevere, en gij in de gevangenis geworpen wordt.
Jezus is Zijn onderwijs in dit deel van de Bergrede ...
Doch hij wilde niet, maar ging heen, en wierp hem in de gevangenis, totdat hij de schuld zou betaald hebben.
We lezen vandaag een bekende gelijkenis. Twee dienaren van de koning. Beiden hadden schuld. De eerste bij de koning en de andere bij zijn mede-dienaar. De eerste werd ...
Die nu Jezus gevangen hadden, leidden Hem heen tot Kajafas, den hogepriester, alwaar de Schriftgeleerden en ouderlingen vergaderd waren.
Jezus is gevangen genomen. Laat in de avond is Hij gegrepen. Tijd om te slapen. Maar dit kan niet gezegd worden van Kajafas en het Sanhedrin. Ze zijn de ...
En op het feest was de stadhouder gewoon den volke een gevangene los te laten, welken zij wilden. En zij hadden toen een welbekenden gevangene, genaamd Bar-abbas.
Pilatus is ervan overtuigd: Jezus van Nazareth is onschuldig. Tot tweemaal toe laat de stadhouder het horen: Hij is onschuldig. ...
Maar de engel, antwoordende, zeide tot de vrouwen: Vreest gijlieden niet; want ik weet, dat gij zoekt Jezus, Die gekruisigd was. Hij is hier niet; want Hij is opgestaan, gelijk Hij gezegd heeft. Komt herwaarts, ziet de plaats, waar de Heere gelegen heeft.
Zaterdag: De Koning gevangen en weggeleid
Mattheüs 26:57
Uitleg
Mattheüs 26:57
Die nu Jezus gevangen hadden, leidden Hem heen tot Kajafas, den hogepriester, alwaar de Schriftgeleerden en ouderlingen vergaderd waren.
Jezus is gevangen genomen. Laat in de avond is Hij gegrepen. Tijd om te slapen. Maar dit kan niet gezegd worden van Kajafas en het Sanhedrin. Ze zijn de hele nacht in touw. Jezus van Nazareth moet de dood sterven en het liefst zo snel mogelijk. Nog even en de grote sabbat breekt aan. Voor die tijd moet Jezus berecht, gekruisigd en gedood zijn.
Het recht wordt hier met voeten getreden. Hij is ‘onschuldig ter dood veroordeeld’. Door de rechters van het Joodse volk, het verbondsvolk. Op de plaats van het recht heerst het onrecht (Pred. 3:16). Zo treffen we Jezus aan voor Kajafas, de hogepriester. Verdacht van godslastering! Hij zal belijden de Zoon van de levende God te zijn. Hij is de Christus, de Zoon van God. Na deze belijdenis citeert Hij de bekende woorden uit Daniël 7. Hij is de Mensenzoon, de vervulling van alle oudtestamentische profetieën. Hij is dé Zoon van David, de Priester naar de ordening van Melchizedek. We weten dat Kajafas hierop zijn kleren scheurt. Voor hem is het duidelijk: Jezus heeft God gelasterd. Dan barst alles los. Ze werpen zich als het ware op Hem. Het ontbreekt hen aan de ogen van het geloof.
En toch … hier staat Israëls Koning, de Zoon van Abraham en de Zoon van David. Hij is de Zoon van de levende God, Die Zijn leven geven zal tot een verzoening van onze zonden. Hij alleen is de Weg, de Waarheid en het Leven.
Zingen: Psalm 45:1
Vraag: Wie is Hij voor mij?
Terug naar Bijbel & leesplannen
Deze Bijbelstudie maakt deel uit van een groter Bijbelrooster.
Download het Leesplan als PDF
Alle Leesplan dagen
-Dinsdag: Dinsdag: Gevangen en gebonden
Mattheüs 14:3
Want Herodes had Johannes gevangen genomen, en hem gebonden, en in den kerker gezet, om Herodias’ wil, de huisvrouw van Filippus, zijn broeder.
Johannes is door Herodes gevangen, gebonden en gedood! Op het moment van ons Bijbelgedeelte leeft Johannes niet meer. Hij is op bevel van diezelfde ...
-Woensdag: Woensdag: Overgeleverd en gevangen
Mattheüs 5:25
Weest haastelijk welgezind jegens uw wederpartij, terwijl gij nog met hem op den weg zijt; opdat de wederpartij niet misschien u den rechter overlevere, en de rechter u den dienaar overlevere, en gij in de gevangenis geworpen wordt.
Jezus is Zijn onderwijs in dit deel van de Bergrede ...
-Donderdag: Donderdag: Vergeven
Mattheüs 18:30
Doch hij wilde niet, maar ging heen, en wierp hem in de gevangenis, totdat hij de schuld zou betaald hebben.
We lezen vandaag een bekende gelijkenis. Twee dienaren van de koning. Beiden hadden schuld. De eerste bij de koning en de andere bij zijn mede-dienaar. De eerste werd ...
-Vrijdag: Vrijdag: Gevangen en bezocht
Mattheüs 25:36
Ik was naakt, en gij hebt Mij gekleed; Ik ben krank geweest, en gij hebt Mij bezocht; Ik was in de gevangenis, en gij zijt tot Mij gekomen.
De woorden die Jezus hier spreekt, heeft Hij uitgesproken aan het einde van Zijn leven. We weten dat Hij bij ...
-Zaterdag: Zaterdag: De Koning gevangen en weggeleid
Mattheüs 26:57
Die nu Jezus gevangen hadden, leidden Hem heen tot Kajafas, den hogepriester, alwaar de Schriftgeleerden en ouderlingen vergaderd waren.
Jezus is gevangen genomen. Laat in de avond is Hij gegrepen. Tijd om te slapen. Maar dit kan niet gezegd worden van Kajafas en het Sanhedrin. Ze zijn de ...
-Zondag: Zondag: Een welbekende gevangene
Mattheüs 27:15-16
En op het feest was de stadhouder gewoon den volke een gevangene los te laten, welken zij wilden. En zij hadden toen een welbekenden gevangene, genaamd Bar-abbas.
Pilatus is ervan overtuigd: Jezus van Nazareth is onschuldig. Tot tweemaal toe laat de stadhouder het horen: Hij is onschuldig. ...
-Maandag: Maandag: De gevangenis ontbonden
Mattheüs 28:5-6
Maar de engel, antwoordende, zeide tot de vrouwen: Vreest gijlieden niet; want ik weet, dat gij zoekt Jezus, Die gekruisigd was. Hij is hier niet; want Hij is opgestaan, gelijk Hij gezegd heeft. Komt herwaarts, ziet de plaats, waar de Heere gelegen heeft.
Met Mattheüs 28 ...