Dewijl dan blijft, dat sommigen in dezelve rust ingaan, en degenen, dien het Evangelie eerst verkondigd was, niet ingegaan zijn vanwege de ongehoorzaamheid,
Uitleg
Een bekende economische wetmatigheid luidt: ‘Hoe schaarser, hoe duurder.’ Wat veel voorkomt en gemakkelijk te krijgen is, kost bijna niets. Maar voor wat zeldzaam is, moet een groot bedrag neergelegd worden. De schrijver van de Hebreeënbrief draait deze redenering om als hij nogmaals Jezus’ offer vergelijkt met de offers van de priesters uit het Oude Testament.
Omdat de prijs, die Christus betaalde voor de verlossing, de hoogste prijs is – Zijn leven – kon Zijn offer eenmalig zijn. Wat een verschil met de offers van de priesters. Men bracht ze alle dagen, bracht steeds dezelfde offers en nóg konden ze geen echte verzoening bereiken. Daarom begonnen ze elke dag maar weer opnieuw.
En daarom kwam er nooit een moment waarop de vermoeide priester in de voorhof van de tabernakel of de tempel in een stoel kon gaan zitten omdat het werk er eindelijk op zat. Zoals degenen, die door hun eigen ‘offers’ God proberen te behagen, ook nooit klaar zijn.
Heb jij ontdekt hoe vermoeiend zo’n godsdienst is? Hoog tijd om dan te rusten in het werk van Hem, Die kláár is met offeren. Hij kon daarom gaan zitten aan Gods rechterhand. Neem toch plaats aan Zijn voeten en verwacht het van Hem!
In het Oude Testament werden dieren geslacht en gedood als verzoening voor de zonde. Die offerdienst had God ingesteld. God wilde met al die offerdieren laten zien dat zondigen niet goedkoop is. Iedere keer als er geofferd werd, was dat een herinnering van God aan het volk: wij zondigen niet goedkoop! Onze zonden worden gestraft, maar in plaats van ...
Een bekende economische wetmatigheid luidt: ‘Hoe schaarser, hoe duurder.’ Wat veel voorkomt en gemakkelijk te krijgen is, kost bijna niets. Maar voor wat zeldzaam is, moet een groot bedrag neergelegd worden. De schrijver van de Hebreeënbrief draait deze redenering om als hij nogmaals Jezus’ offer vergelijkt met de offers van de priesters uit het ...
Wie bent u? Met die vraag is een afvaardiging uit Jeruzalem op pad gestuurd naar Johannes de Doper. Er is een aanleiding voor die vraag. Een paar verzen eerder in Johannes 1 (vers 7) lezen we dat Johannes de taak heeft om van Jezus te getuigen. Nu horen we hoe daarop gereageerd wordt.
Wandelt in vreze… ja, dat zijn echt Bijbelse woorden. In het Oude Testament komen we ze vaak tegen. En hier neemt Petrus ze voor de nieuwtestamentische gemeente over: wandelt in vreze de tijd van uw vreemdelingschap. Wat betekent deze oproep? Om te beginnen: vrees heeft hier niets te maken met angst. Maar alles met de uitdrukking die we ...
Het kan gebeuren dat iemand aan je vraagt: is er wat met jou? Je kijkt zo somber; is er wat met je gezondheid, zorg in je omgeving of gezin / vriendenkring; ben je gestrest? Wij weten tenslotte allemaal dat psychisch factoren je (lichamelijke) welzijn kunnen beïnvloeden, zodat je er somber of slecht uit kan gaan zien. Nu kun ...
Als er gesproken wordt over verzoening is er sprake van twee partijen die op voet van oorlog met elkaar leefden. Nee, dat lag niet aan de Heere. Wij zijn het die in opstand kwamen tegen Zijn gezag, die vijanden van Hem werden. Daarmee werden we kinderen van de toorn: liggend onder Gods rechtvaardig oordeel.
In vers 5 zingt Paulus een loflied op de liefde van God. Die liefde is niet alleen een gevoel, maar is ook een daad. Gods liefde vertaalt zich in de heilsfeiten (de bijzondere daden die de Heere heeft gedaan in de geschiedenis). Vooral daarin, dat Christus voor goddelozen is gestorven. Dat is een feit dat zijn weerga niet kent.
Woensdag: Christus als offer
Hebreeërs 4:6
Uitleg
Een bekende economische wetmatigheid luidt: ‘Hoe schaarser, hoe duurder.’ Wat veel voorkomt en gemakkelijk te krijgen is, kost bijna niets. Maar voor wat zeldzaam is, moet een groot bedrag neergelegd worden. De schrijver van de Hebreeënbrief draait deze redenering om als hij nogmaals Jezus’ offer vergelijkt met de offers van de priesters uit het Oude Testament.
Omdat de prijs, die Christus betaalde voor de verlossing, de hoogste prijs is – Zijn leven – kon Zijn offer eenmalig zijn. Wat een verschil met de offers van de priesters. Men bracht ze alle dagen, bracht steeds dezelfde offers en nóg konden ze geen echte verzoening bereiken. Daarom begonnen ze elke dag maar weer opnieuw.
En daarom kwam er nooit een moment waarop de vermoeide priester in de voorhof van de tabernakel of de tempel in een stoel kon gaan zitten omdat het werk er eindelijk op zat. Zoals degenen, die door hun eigen ‘offers’ God proberen te behagen, ook nooit klaar zijn.
Heb jij ontdekt hoe vermoeiend zo’n godsdienst is? Hoog tijd om dan te rusten in het werk van Hem, Die kláár is met offeren. Hij kon daarom gaan zitten aan Gods rechterhand. Neem toch plaats aan Zijn voeten en verwacht het van Hem!
Terug naar Bijbel & leesplannen
Deze Bijbelstudie maakt deel uit van een groter Bijbelrooster.
Download het Leesplan als PDF
Alle Leesplan dagen
-Dinsdag: Dinsdag: Offerdienst
In het Oude Testament werden dieren geslacht en gedood als verzoening voor de zonde. Die offerdienst had God ingesteld. God wilde met al die offerdieren laten zien dat zondigen niet goedkoop is. Iedere keer als er geofferd werd, was dat een herinnering van God aan het volk: wij zondigen niet goedkoop! Onze zonden worden gestraft, maar in plaats van ...
-Woensdag: Woensdag: Christus als offer
Een bekende economische wetmatigheid luidt: ‘Hoe schaarser, hoe duurder.’ Wat veel voorkomt en gemakkelijk te krijgen is, kost bijna niets. Maar voor wat zeldzaam is, moet een groot bedrag neergelegd worden. De schrijver van de Hebreeënbrief draait deze redenering om als hij nogmaals Jezus’ offer vergelijkt met de offers van de priesters uit het ...
-Donderdag: Donderdag: Lam van God
Wie bent u? Met die vraag is een afvaardiging uit Jeruzalem op pad gestuurd naar Johannes de Doper. Er is een aanleiding voor die vraag. Een paar verzen eerder in Johannes 1 (vers 7) lezen we dat Johannes de taak heeft om van Jezus te getuigen. Nu horen we hoe daarop gereageerd wordt.
De vraag naar wie Johannes is, ...
-Vrijdag: Vrijdag: Gekocht met kostbaar bloed
Wandelt in vreze… ja, dat zijn echt Bijbelse woorden. In het Oude Testament komen we ze vaak tegen. En hier neemt Petrus ze voor de nieuwtestamentische gemeente over: wandelt in vreze de tijd van uw vreemdelingschap. Wat betekent deze oproep? Om te beginnen: vrees heeft hier niets te maken met angst. Maar alles met de uitdrukking die we ...
-Zaterdag: Zaterdag: Zonde bedekt
Het kan gebeuren dat iemand aan je vraagt: is er wat met jou? Je kijkt zo somber; is er wat met je gezondheid, zorg in je omgeving of gezin / vriendenkring; ben je gestrest? Wij weten tenslotte allemaal dat psychisch factoren je (lichamelijke) welzijn kunnen beïnvloeden, zodat je er somber of slecht uit kan gaan zien. Nu kun ...
-Zondag: Zondag: L��t je met God verzoenen!
Als er gesproken wordt over verzoening is er sprake van twee partijen die op voet van oorlog met elkaar leefden. Nee, dat lag niet aan de Heere. Wij zijn het die in opstand kwamen tegen Zijn gezag, die vijanden van Hem werden. Daarmee werden we kinderen van de toorn: liggend onder Gods rechtvaardig oordeel.
Maar het verbazingwekkende ...
-Maandag: Maandag: Verzoening voor vijanden
In vers 5 zingt Paulus een loflied op de liefde van God. Die liefde is niet alleen een gevoel, maar is ook een daad. Gods liefde vertaalt zich in de heilsfeiten (de bijzondere daden die de Heere heeft gedaan in de geschiedenis). Vooral daarin, dat Christus voor goddelozen is gestorven. Dat is een feit dat zijn weerga niet kent.
<...