Buitenland 16 augustus 2000

Luchtwaardigheidscertificaat mogelijk ingetrokken

Ook Britten staken
Concorde-vluchten

LONDEN – De Britten houden sinds gisteren hun zeven Concordes aan de grond. Luchtvaartmaatschappij British Airways (BA) reageert daarmee op het voornemen van de Britse en de Franse luchtvaartautoriteiten de supersonische vliegtuigen hun luchtwaardigheid af te nemen.


De media speculeren inmiddels over het einde van het Concorde-tijdperk. Wellicht was vlucht BA 002, afgelopen maandag van New York naar Londen, voorlopig de laatste mogelijkheid om met een snelheid van ruim twee keer het geluid te reizen.

In tegenstelling tot de Fransen bleef BA zijn Concorde-vloot inzetten na het neerstorten van een Franse Concorde eind juli bij Parijs. De eerste ramp met het supersonisch passagiersvliegtuig kostte 113 personen het leven.

British Airways zag, na een onderbreking van drie dagen meteen na de ramp, geen noodzaak zijn vloot langer aan de grond te houden. De maatschappij wees op de uitvoerige veiligheidsinspecties die meteen bij de Concordes werden uitgevoerd op het casco, de motoren, banden en wielen, hydraulica en andere systemen. Het besluit om de Concordes gewoon te laten vliegen, kreeg de steun van de Britse Autoriteiten voor de burgerluchtvaart (CAA).

Het Britse onderzoeksbureau voor luchtvaartongelukken (AAIB) deelde BA gisteren echter mee dat het bureau en zijn Franse tegenhanger vandaag zouden aanbevelen het luchtwaardigheidscertificaat in te trekken. De CAA liet al weten dat het advies wordt opgevolgd. De AAIB baseert zijn aanbeveling op de jongste beschikbare informatie. Wat die precies inhoudt, deelde het bureau niet mee.

Een woordvoerder van de CAA zei dat het besluit is genomen op grond van de bevinding dat de ramp met de Concorde bij Parijs op 25 juli mogelijk is veroorzaakt door het klappen van een van de banden. De maatregelen zijn genomen vanwege „de veiligheidsrisico's die verbonden zijn aan de banden”, zo meldden zowel de CAA als het Franse ministerie van Verkeer.

Op de startbaan
Het besluit van BA kwam gisteren zeer onverwacht. De vlucht naar New York van een BA-Concorde was al met 37 passagiers op weg naar de startbaan toen zij werd geannuleerd.

Onderzoekers van de vliegramp bij Parijs dachten tot nu toe dat het ongeluk was veroorzaakt door een metalen plaat op de startbaan. Een band van het landingsgestel van de Concorde zou door het metaal aan flarden zijn gegaan en stukken rubber van de band zouden vervolgens een gat hebben geslagen in een brandstoftank.

Morgen zullen de Britse en de Franse luchtvaartautoriteiten vergaderen over hoe lang de opschorting van Concorde-vluchten moet gaan duren.

Zie ook:
Ramp Concorde: Stuk metaal raakte band - 11 augustus 2000

Al in 1998 voor risico's Concorde gewaarschuwd - 10 augustus 2000

Identificatie slachtoffers Concorde voltooid - 8 augustus 2000

Vreemd metaaldeel op Concorde-startbaan - 5 augustus 2000

Schild Concorde op startbaan gevonden - 4 augustus 2000

Nieuw licht op oorzaak Concorde-ramp - 3 augustus 2000

Concordes Air France voorlopig aan de grond - 2 augustus 2000

Oorzaak ramp met Concorde nog duister - 1 augustus 2000

Concorde-toestel maakt noodlanding - 31 juli 2000

Dodental vliegramp op 114 - 29 juli 2000

Slachtoffers vliegramp herdacht in kerk Parijs - 28 juli 2000

Verkeerstoren Parijs waarschuwde piloot - 27 juli 2000

Concorde stort neer bij Parijs: 113 doden - 26 juli 2000