Voorpagina 27 juli 2000

Snelheid te hoog om start af te breken

Verkeerstoren Parijs
waarschuwde piloot

Van onze buitenlandredactie
PARIJS – Vlak na het groene licht voor de start van de dinsdag verongelukte Concorde heeft de verkeerstoren van het vliegveld Charles de Gaulle de commandant van het toestel gewaarschuwd dat een van zijn motoren in brand stond.

„Dat is gebeurd 56 seconden nadat de verkeerstoren het groene licht had gegeven”, aldus de waarnemend officier van justitie van Pontoise, Elisabeth Sénot. Zij leidt het juridisch onderzoek en baseert de informatie over het verloop van de rampvlucht op gegevens uit de voicerecorder van de Concorde, die kort na de ramp is gevonden. Het onderzoek concentreert zich voorlopig op een van de motoren, die tijdens de start in brand vloog.

Vandaag moet het al mogelijk zijn op basis van videobeelden en in het toestel opgeslagen informatie de eerste conclusies over de oorzaken te trekken, zo is in Parijs bekendgemaakt.

Uit de gegevens van de voicerecorder is meer duidelijk geworden over de reparatie die vlak voor de start nog is uitgevoerd aan de motor van de verongelukte Concorde. De reparatie werd verricht op verzoek van de piloot. Het betrof een onderdeel van de straalomkeerder, waarmee de snelheid tijdens de landing kan worden verminderd. Door de reparatie vertrok het vliegtuig van Air France dinsdag met ruim een uur vertraging.

Nog geen minuut later kwam de melding van de verkeerstoren over de brandende motor. Het was toen niet meer mogelijk de start af te breken, omdat het toestel te veel snelheid had.

Brand erger
De commandant heeft daarop geantwoord dat hij te veel snelheid had om nog te remmen en niet anders kon dan opstijgen. Kort daarop heeft de verkeerstoren weer contact opgenomen: de brand leek erger. De commandant antwoordde volgens de procureur dat hij wilde proberen te draaien en te landen op het nabijgelegen vliegveld Le Bourget. Die luchthaven lag op dat moment meer op de route dan het vliegveld Charles de Gaulle, waar de Concorde was opgestegen.

Maar de noodlanding mislukte. Omstanders zagen dat het brandende vliegtuig als een blad in de wind dwarrelde en op zijn rug neerstortte op een bijgebouw van een hotel.

Zie ook:
Toulouse rouwt om ramp met boegbeeld

„Ik leef, ik leef, ik leef”

„Ik stuitte op een muur van vlammen”

„Het leven gaat wel door, maar anders”

British Airways hervat vluchten met Concordes