Voorpagina 11 augustus 2000

Nieuwe ontdekkingen na vliegongeluk

Ramp Concorde: Stuk
metaal raakte band

PARIJS – Onderzoekers hebben gisteren in Parijs bekendgemaakt dat een stuk metaal op de startbaan waarschijnlijk de oorzaak is geweest van de ramp met de Concorde van Air France.


Volgens een verklaring van de Overheidsdienst voor Ongevallenonderzoek (BEA) heeft het stuk metaal, dat 40 centimeter lang is, vermoedelijk een band doorboord, waarna rondvliegende stukken rubber van meer dan 4 kilo een of meer brandstoftanks in de linkervleugel beschadigden. „Met een belangrijke brandstoflekkage en een brand tot gevolg”, aldus de verklaring.

Het is de eerste poging om diverse elementen van het onderzoek met elkaar in verband te brengen en zo de oorzaak van de ramp te achterhalen. De Franse regering heeft bepaald dat de Concordes van Air France pas weer het luchtruim mogen kiezen als de toedracht van de ramp bekend is.

Volgens de BEA zijn onderdelen van brandstoftank nr. 5 op de startbaan gevonden. Dit reservoir bevond zich op de rand van de bergruimte voor het landingsgestel. De precieze toedracht van het neerstorten van de brandende Concorde op 25 juli blijft volgens de Franse onderzoekers voorlopig onduidelijk. Eerst moet nog blijken of de theorie die gisteren werd bekendgemaakt stand zal houden. Bij de ramp met de Concorde kwamen 113 mensen om het leven.

Herkomst onduidelijk
De BEA deelde verder mee dat deskundigen nog steeds bezig zijn te bepalen waar het stuk metaal op de startbaan vandaan is gekomen. Experts die een parallel juridisch onderzoek uitvoeren, verklaarden gisteren dat de herkomst van het stuk metaal hen ook nog steeds onduidelijk is. Woordvoerder Xavier Mulot, hoofd van de speciale juridische eenheid Concorde 95, zei dat er op en rond de startbaan zo'n twintig niet-geïdentificeerde voorwerpen zijn aangetroffen.

Zie ook:
Al in 1998 voor risico's Concorde gewaarschuwd - 10 augustus 2000

Identificatie slachtoffers Concorde voltooid - 8 augustus 2000

Vreemd metaaldeel op Concorde-startbaan - 5 augustus 2000

Schild Concorde op startbaan gevonden - 4 augustus 2000

Nieuw licht op oorzaak Concorde-ramp - 3 augustus 2000

Concordes Air France voorlopig aan de grond - 2 augustus 2000

Oorzaak ramp met Concorde nog duister - 1 augustus 2000

Concorde-toestel maakt noodlanding - 31 juli 2000

Dodental vliegramp op 114 - 29 juli 2000

Slachtoffers vliegramp herdacht in kerk Parijs - 28 juli 2000

Verkeerstoren Parijs waarschuwde piloot - 27 juli 2000

Concorde stort neer bij Parijs: 113 doden - 26 juli 2000