Buitenland 1 augustus 2000

Onderzoek kan anderhalf jaar duren

Oorzaak van ramp met
Concorde nog duister

Van onze buitenlandredactie
PARIJS/LONDEN – De Franse commissie die de ramp met de Concorde onderzoekt, tast in het duister over de oorzaak van het ongeval. De commissie, die gisteravond haar eerste bijeenkomst in Parijs afsloot, kon nog geen „basisscenario” van het ongeluk maken.

Commissievoorzitter Alain Monnier, tevens hoofd van de Franse inspectie voor de burgerluchtvaart, uitte de verwachting dat het onderzoek nog lang zal duren, mogelijk zelfs anderhalf jaar. Volgens Monnier zijn er op dit moment slechts enkele zekerheden of halve zekerheden. Er zijn één of twee banden geklapt, er was een felle brand en er waren problemen met landingsgestellen en motoren. „Op dit moment weten we geen enkel scenario te bedenken om deze elementen met elkaar te verbinden”, aldus Monnier.

Op zijn beurt verklaarde het hoofd van de Franse ongevallenraad BEA, Paul-Louis Arslanian, dat de raad geen „verontrustende elementen” heeft kunnen vaststellen vóór het vertrek van het vliegtuig. Zondag had de BEA al gesproken over een ongelukkige samenloop van omstandigheden, een „afschuwelijke kettingreactie”, die tot de ramp had geleid. Restanten van met metaal versterkte banden zouden kerosineleidingen hebben beschadigd.

Het ongeluk met de Concorde vorige week maandag kostte aan 113 mensen het leven. Gisteren was gemeld dat het dodental tot 114 was opgelopen, maar dat is volgens de directie van de luchtvaartpolitie GTA niet juist gebleken.

De stoffelijke resten die vrijdag in het puin van het hotel waren aangetroffen, waren niet afkomstig van een nieuw lichaam, maar van twee inzittenden die al bij de doden waren geteld, deelde de GTA gisteren mee. De politie sluit echter niet uit dat er nog slachtoffers worden gevonden.

Britse en Franse deskundigen bogen zich gisteren samen met vertegenwoordigers van de luchtvaartmaatschappijen Air France en British Airways en de ministeries van Verkeer over nieuwe gestandaardiseerde veiligheidsmaatregelen om veilig vliegen met de Concorde te bevorderen. Niet eerder verongelukte een toestel van dit supersonische type.

Air France zet zijn vijf toestellen niet in tot duidelijk is door wat het ongeluk is veroorzaakt. Een lid van de Franse organisatie voor de burgerluchtvaart, Jacques Girard, liet doorschemeren dat Air France mogelijk deze week al weer met de Concorde gaat vliegen als er bepaalde veiligheidscontroles worden ingevoerd.

Zondag hield British Airways een Concorde aan de grond na problemen met het bijtanken. Later op de dag maakte een Britse Concorde uit voorzorg een landing in het Canadese Gander. In het vliegtuig was de geur van kerosine geconstateerd, waarop de piloot besloot het zekere voor het onzekere te nemen.

De Britse Concorde in Londen werd aan de grond gehouden als uitvloeisel van het onderzoek naar de ramp. De afgelopen dagen uitten Frans onderzoekers het vermoeden dat de vlammen die na de start uit het verongelukte toestel spuwden, zijn veroorzaakt door een groot brandstoflek.

Zie ook:
Concorde-toestel maakt noodlanding - 31 juli 2000

Dodental vliegramp op 114 - 29 juli 2000

Slachtoffers vliegramp herdacht in kerk Parijs - 28 juli 2000

Verkeerstoren Parijs waarschuwde piloot - 27 juli 2000

Concorde stort neer bij Parijs: 113 doden - 26 juli 2000