Buitenland 8 augustus 2000

Vondst asbest verhindert verdere berging

Identificatie slachtoffers
Concorde voltooid

PONTOISE – Gerechtspathologen hebben gisteren de identificatie van alle 113 slachtoffers van de ramp met de Franse Concorde op 25 juli bij Parijs voltooid. Dat heeft de officier van justitie in Pontoise, Xavier Salvat, bekendgemaakt.

Salvat heeft de leiding over het gerechtelijk onderzoek naar de ramp. Hij zei dat technische experts de precieze toedracht van het ongeluk nog niet hebben vastgesteld. Het supersonische passagiersvliegtuig stortte neer op een hotel in Gonesse, kort nadat het met brandend achterstuk vanaf het vliegveld Charles de Gaulle was opgestegen. Alle 109 inzittenden en vier mensen op de grond kwamen om het leven.

Hangende het onderzoek houden de Franse luchtvaartautoriteiten de vijf overgebleven Concordes van Air France aan de grond. De nationale bond van burgerluchtvaart-grondwerktuigkundigen SNMSAC heeft aangedrongen op „snelle opheffing” van het vliegverbod, omdat aan de veiligheid van de Concorde zelf niet getwijfeld zou mogen worden. Burgemeester Jean-Pierre Blazy van Gonesse heeft echter in een brief aan Air France-president Jean-Cyril Spinette benadrukt dat het vliegverbod mogelijk niet ver genoeg gaat. „Vandaag de dag beginnen sommigen te roepen om een definitief einde aan het gebruik van supersonische vliegtuigen”, aldus de burgemeester. „Deze opmerkingen zullen van invloed zijn op mijn stellingname, aangezien ik niet zie welke aanvullende veiligheidsmaatregelen nog kunnen worden getroffen voor de Concorde-vloot van Air France, die al zeer intensief onderhouden en gecontroleerd wordt.”

De Concordes van British Airways vliegen nog wel.

In de Franse media is gespeculeerd dat een 40 centimeter lange strip metaal die op de startbaan is gevonden en die niet van de Concorde afkomstig is, het ongeluk heeft veroorzaakt.

Asbest
De berging van de Concorde is sinds medio vorige week stopgezet omdat in de wrakstukken asbest is aangetroffen, aldus de luchtvaartpolitie.

Het is niet bekend wanneer de werkzaamheden hervat kunnen worden. De resten van de Concorde worden opgeslagen in een hal in de buurt van het onheilsoord Gonesse.

Franse en Britse experts vergaderen deze week voor de derde maal gezamenlijk op het ministerie van Transport in Parijs.

Zie ook:
Vreemd metaaldeel op Concorde-startbaan - 5 augustus 2000

Schild Concorde op startbaan gevonden - 4 augustus 2000

Nieuw licht op oorzaak Concorde-ramp - 3 augustus 2000

Concordes Air France voorlopig aan de grond - 2 augustus 2000

Oorzaak ramp met Concorde nog duister - 1 augustus 2000

Concorde-toestel maakt noodlanding - 31 juli 2000

Dodental vliegramp op 114 - 29 juli 2000

Slachtoffers vliegramp herdacht in kerk Parijs - 28 juli 2000

Verkeerstoren Parijs waarschuwde piloot - 27 juli 2000

Concorde stort neer bij Parijs: 113 doden - 26 juli 2000