Consument

Hyundai i10: Alles in één kleine auto

De kleinste auto’s hebben het niet gemakkelijk. Door extra strenge milieunormen van de EU dreigen ze buiten de boot te vallen. Hyundai blijft geloven in het A-segment en presenteert de volgende generatie i10.

Tony Vos
23 May 2020 10:59Gewijzigd op 16 November 2020 19:20
beeld Tony Vos
beeld Tony Vos

Gemiddeld mag een nieuwe auto nog maar 95 g/km aan CO2 uitstoten. Deze compacte Hyundai zit op 98 gram. Om dat te compenseren, zal het merk veel elektrische auto’s moeten verkopen.

De Premium-versie van de nieuwe i10 laat meteen zien waar de schoen wringt. De consument verwacht alles van de meest compacte modellen. Krachtige motor, alle denkbare voorzieningen en ruimte voor vier tot liefst vijf. Om dat te kunnen realiseren, weegt een kleine auto relatief veel per strekkende meter. En gewicht betekent brandstofverbruik. Bovendien profiteren kleine auto’s minder van een gunstige stroomlijn.

Toch scoort deze nieuwe i10 met zijn lage praktijkverbruik.

De auto heeft ten opzichte van zijn voorganger een iets langere wielbasis. Dat zorgt voor optimaal ruimtegebruik. Vier volwassenen hebben genoeg plaats, ook voor de benen op de achterbank. Zelfs het bagagevolume van 252 liter blijkt heel volwassen.

Hyundai zette met de vorige i10 de toon in het A-segment. Een vergelijkbare stap verder voorwaarts wordt echter niet gezet. Desalniettemin blijft de i10 op tal van elementen de concurrentie voor.

De vormgeving is vlot en zelfs een tikkeltje stoer. Met die 16 inch wielen bijvoorbeeld. En het dak kan in een contrastkleur worden gespoten.

De bestaande 1 liter driecilinder, goed voor 67 pk, ligt op zijn vertrouwde plek voorin. Het acceleratiecijfer maakt geen indruk, maar de auto komt gewoon vlot met het verkeer mee. De carrosserie is mooi overzichtelijk. In de Premium-versie helpt een camera bij het achteruitrijden.

2020-05-23-rdMAG40-autotest1-4-FC_web.jpg
beeld Tony Vos

Hyundai i10

Energielabel: C

Topsnelheid: 156 km/u

Acceleratie: 0 - 100 km/h in 15,0 seconden

Praktijkverbruik gemiddeld: 1 liter op 20,4 km

CO2-uitstoot: 98 g/km

Aanhanggewicht (geremd): n.v.t.

Prijs vanaf/geteste versie: 12.995/16.795 euro

2020-05-23-rdMAG40-autotest3-2-FC_web.jpg
beeld Tony Vos

Conclusie

  • Elektronica. Een 8 inch navigatiescherm, achteruitrijcamera, volautomatische airconditioning, inductieladen van de telefoon, Lane Keeping Assist: de i10 heeft het allemaal.

  • Motor. De 1 liter motor gekoppeld aan een vijfbak levert een mooie mix tussen keurige prestaties en een gunstig brandstofverbruik in de praktijk.

  • Ruimte. De i10 biedt als model in het A-segment een binnenruimte die zich gemakkelijk laat vergelijken met grotere auto’s van een paar jaar geleden.

  • Prijs. Auto’s uit het A-segment zijn geen goedkopere weggevers meer. Zeker in de meest complete uitrustingsvariant met enkele opties loopt de teller flink op.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer