Bunyans ”Christenreis” meest geliefd bij RD-lezers
”De Christenreis” van John Bunyan is onder lezers van het Reformatorisch Dagblad het meest gewaardeerde boek. Bijna duizend mensen stuurden deze zomer hun persoonlijke boekentoptien in.
Op basis daarvan is een top 100 samengesteld, die vrijdag wordt gepubliceerd in de glossy ”Lezen” van het Reformatorisch Dagblad. RD-lezers houden van christelijke romans, van stevige theologie en van boeken over de Tweede Wereldoorlog, zo blijkt. De ooit zo populaire Amerikaanse romans worden vrijwel niet genoemd. Allegorische christelijke verhalen doen het opmerkelijk goed in RD-kring. Behalve Bunyans ”Christenreis” werden ook ”De Kronieken van Narnia” van C. S. Lewis, ”In de ban van de ring” van J. R. R. Tolkien en ”Bevrijdende liefde” van Francine Rivers genoemd. Laatstgenoemde roman is een verbeelding van het Bijbelboek Hosea.
Op de tweede plek in de top 100 staat ”Belijdenissen” van Augustinus, gevolgd door ”De tornado” van B. Nijenhuis, ”De Kronieken van Narnia” van Lewis, ”Institutie” van Calvijn en ”Redelijke Godsdienst” van Wilhelmus à Brakel.
De glossy ”Lezen” staat in het teken van de huidige leescrisis. Internationaal vergelijkend onderzoek heeft al meerdere keren aangetoond dat de leesvaardigheid van jongeren afneemt. Nederland zakte in vijftien jaar tijd van de tweede plaats naar de veertiende. Bovendien staan Nederlandse jongeren wat leesplezier betreft zowel op de internationale als op de Europese ranglijst helemaal onderaan; 25 procent van hen dreigt zelfs laaggeletterd te worden of te blijven, met alle gevolgen van dien. „Het gebrek aan motivatie is daar debet aan”, signaleert dr. Janneke de Jong, docent Nederlands en onderzoeker bij Driestar educatief in de glossy. „Dat begint vaak al als kinderen een jaar of tien zijn.”
Voorlezen
Volgens De Jong ligt er een belangrijke taak bij het onderwijs om het lezen voor jongeren weer aantrekkelijk te maken. „In de onderbouw van het voortgezet onderwijs moet leesplezier op alle mogelijke manieren aangewakkerd worden. Veel leerlingen voelen zich verloren in de bibliotheek en hebben geen idee wat ze moeten kiezen.”
Leerkrachten die voorlezen zijn van onschatbare waarde, vindt De Jong. Maar ze ziet knelpunten. „In het basisonderwijs moet dat leesuur vaak gezellig zijn en bij voorkeur vrijblijvend. Daarnaast geeft de leerkracht les in begrijpend lezen. Dan wordt er uit een ander vaatje getapt: de methode komt op tafel en de instructie is gericht op de tekststructuur en het aanleren van strategieën. De inhoud is niet ingebed in een bredere onderwijscontext en er is weinig gesprek over.” Vaak is het lezen en vragen beantwoorden een op zichzelf staande bezigheid, stelt De Jong. „Het vak begrijpend lezen schiet zo zijn doel voorbij en is bovendien dodelijk voor het leesplezier. De kunstmatige scheiding tussen leesbevordering en begrijpend lezen moeten we dan ook opheffen.”
De verplichte leeslijst doet de zaak geen goed, vindt De Jong. Volgens haar schrijven docenten hun leerlingen vaak boeken voor vanuit de gedachte: nu ze nog maar zo weinig lezen wil ik boeken van de beste kwaliteit op de lijst zien. „De vraag is of dat verstandig is. Als de leeservaring ontoereikend is en de belangstelling ontbreekt, lezen leerlingen misschien een uittreksel van een prachtig literair werk, maar haken ze innerlijk af. Docenten klagen dan ook over de deplorabele toestand op het gebied van de verplichte leeslijst. Hier valt een wereld te winnen.”
Leesclub
In de glossy wordt tevens het startsein gegeven voor een RD-leesclub. Elke vier weken selecteert de redactie een boek dat deelnemers kunnen gaan lezen. Het eerste boek dat wordt besproken is ”Een zeker man had een vijgenboom” van Monica Nieuwenhuijse-Thijsen.
Glossy “LEZEN” bestellen? Ga naar rd.nl.lezen voor meer informatie.