Kunstig werk op slappe bodem
Het decor van de bouwput is schilderachtig: blauwe lucht, witte wolken, groene weiden. Het lijkt wel een kunstwerk. Maar het echte kunstwerk is het betonnen viaduct achter het zand en de rijplaten.
In de bouw krijgen objecten als bruggen en viaducten de liefkozende naam ”kunstwerk”. En om het praktisch te maken, krijgt ieder kunstwerk een nummer. Het viaduct dat de A16 verbindt met de A13 is kunstwerk 10 (KW10).
De bouw van dit viaduct is een van de grote uitdagingen bij de aanleg van een nieuw stuk snelweg aan de noordkant van Rotterdam. Rijkswaterstaat en bouwcombinatie De Groene Boog verbinden hier met 11 kilometer nieuw asfalt de A16 aan de A13.
De bodem onder kunstwerk 10 is zo slap als pudding. Met veel kunst- en vliegwerk kan ook op dit stukje Nederlandse ondergrond een viaduct gebouwd worden. Zo’n 3000 heipalen moeten het kunstwerk de benodigde stabiliteit geven.
De Groene Boog moet het viaduct aanleggen naast de drukke A13. De nieuwe snelweg komt straks uit in het midden van de A13. Dat betekent dat de huidige rijbanen van die snelweg moeten opschuiven. De tunneltjes onder de verkeersader moeten worden verbreed. Tijdens deze verbouwing blijft de winkel zoveel mogelijk open. Bereikbaarheid is een groot goed in de overvolle Randstad.
Sinds maart rijdt het verkeer richting Den Haag onder het gloednieuwe kunstwerk door. Een oplettende automobilist heeft tijdens zijn rit het ruitpatroon in KW10 al gezien. Architecten hebben in opdracht van De Groene Boog een ruitpatroon ontworpen, als uniek kenmerk van de weg. Dit patroon is straks terug te zien in alle 25 viaducten en tunnels van de A16 Rotterdam. Het is een knipoog naar de Rotterdamse Ruit, de ruitvormige wegenstructuur rondom de Maasstad.
serie Bouwput A16 Rotterdam
Het Reformatorisch Dagblad neemt een kijkje bij de nieuwe verbinding tussen de A16 en de A13. Aflevering 6: kunstwerk (slot)