Economievisserij

Vissers vrezen na puls verbod op andere brandstofbesparende techniek

Na de pulsvisserij ligt nu ook een andere brandstofbesparende vistechniek in Europa onder vuur. Het gaat om de door een deel van de Nederlandse kottervloot toegepaste flyshoottechniek voor de vangst van rondvis.

2 July 2022 09:36
Minister Henk Staghouwer (LNV) sprak vrijdag in de Urker haven aan boord van de UK 176 ”Verwachting” over de problemen in de visserij. beeld ANP, Ramon van Flymen
Minister Henk Staghouwer (LNV) sprak vrijdag in de Urker haven aan boord van de UK 176 ”Verwachting” over de problemen in de visserij. beeld ANP, Ramon van Flymen

Urker vissers trokken vrijdag aan de bel bij minister Henk Staghouwer van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV), die een kort werkbezoek aan het dorp bracht.

Jacob van Urk, voorzitter van vissersorganisatie PO Urk, zei dat flyshooters „na 25 jaar plotsklaps worden geweerd” uit de kustwateren van de Noordzee. Het gaat om de zogeheten 12 mijlszone (de nationale wateren tot 22 kilometer uit de kust) en de scholbox (gebied waar grotere kotters sinds 1989 niet mogen komen, bedoeld als kraamkamer voor schol).

Deze maand wordt in de visserijcommissie van het Europeese Parlement gestemd over een voorstel van een Franse Europarlementariër om de flyshootvisserij in de Franse 12 mijlszone helemaal te verbieden. Daar zijn in de wintermaanden Nederlandse vissers actief. Volgens de Nederlandse Europarlementariër Peter van Dalen zit de Franse activistische milieuorganisatie Bloom erachter. Die voerde enkele jaren geleden met succes campagne voor een Europees verbod op de pulsvisserij, een innovatieve techniek die vooral door Nederlandse tongvissers werd toegepast.

In het vrijdag verschenen vakblad Visserijnieuws zegt Van Dalen dat een verbod op flyshooting in Franse wateren een domino-effect teweeg kan brengen bij andere lidstaten. Hij verzet zich daar tegen. Het weren van bepaalde visserijmethoden in nationale wateren gaat volgens hem in tegen het Europese gedachtengoed.

18402830.JPG
Minister Henk Staghouwer tussen de netten bij de Visserij Coöperatie Urk, waar gewerkt wordt aan de ontwikkeling van een nieuwe vistechniek als alternatief voor de puls. beeld ANP, Ramon van Flymen

Visser Wouter de Boer zei vrijdag tegen minister Staghouwer dat inmiddels ook het Nederlandse visserijinspectieschip Barend Biesheuvel flyshooters opdraagt hun traditionele visgebied te verlaten.

Jacob Kramer, ceo bij rederij en vishandelsbedrijf Ekofish Group, vreest dat het uiteindelijk uitdraait op een totaalverbod op de flyshootvisserij. En dat terwijl deze methode „een echte verduurzaming” is, omdat de schepen relatief weinig brandstof verbruiken. Ze behoren volgens hem tot de weinige Nederlandse kotters die bij de huidige extreem hoge gasolieprijzen nog uitvaren.

Kramer wees erop dat de laatste jaren door Nederlandse vissers diverse nieuwe flyshooters zijn gebouwd. „Het gaat om investeringen van 6 tot 7 miljoen euro per schip. Als deze methode verboden wordt, vallen die bedrijven om.” Hij vroeg de minister zich in Brussel sterk te maken om zo’n verbod te voorkomen.

De flyshootmethode –ook wel Schotse zegen genoemd– werkt met lange kabels (zegentouwen), die door het schip in een grote cirkel op de zeebodem worden neergelaten. Recht achter het schip, op het andere eind van de cirkel, bevindt zich het net. De touwen rollen over de zeebodem en veroorzaken wervelingen die de vissen opschrikken. Terwijl de touwen met het net naar het schip worden toegetrokken, blijft de vis binnen de steeds kleiner wordende cirkel zwemmen en belandt uiteindelijk in het net.

Minister Staghouwer sprak in de haven van Urk met boomkorvissers, die al maanden niet uitvaren omdat de gasolieprijs sinds begin dit jaar meer dan verdubbeld is. Onder meer de oorlog in Oekraïne is daar debet aan.

Hij bracht ook een bezoek aan de Visserij Coöperatie Urk (VCU). De coöperatie is onder meer betrokken bij de ontwikkeling van een alternatief voor de pulsvisserij op tong, het zogeheten twistfishing. Deze techniek beroert de zeebodem minder maar werkt in tegenstelling tot puls niet met elektriciteit. Eerste proeven met één schip wijzen op een brandstofbesparing van 30 procent.

Volgens VCU-directeur Lourens de Boer is het zaak om de proeven uit te breiden. Dat kan alleen als er meer subsidie beschikbaar komt. Het ministerie van LNV stelt vanaf half juli 1,1 miljoen euro beschikbaar voor proeven met innovatieve technieken. Volgens De Boer is zeker 4 á 5 miljoen euro nodig. „Ik kan het subsidiebedrag ophogen”, zei minister Staghouwer.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer