Chaos op Schiphol blijft voorlopig nog wel
Wie wil reizen zonder veel stress en urenlang in de rij staan, kan Schiphol beter voorlopig mijden.
Het blijft namelijk druk en chaotisch op Schiphol. Woensdag was het een piekdag bij de vertrekkende vluchten. Ook op Hemelvaartsdag worden lange rijen verwacht, zowel in de vertrekhal als bij de aankomsten. De dagen daarna blijft het erg druk, denkt de luchthavenexploitant.
Schiphol rekent zelf tot aan de zomervakantie dagelijks op passagiersaantallen die vergelijkbaar zijn met die van tijdens de meivakantie. Toen moesten vele vluchten worden geannuleerd als gevolg van drukte, personeelstekorten en een staking onder vrachtafhandelaars.
De laatste tijd piept en kraakt het bij de afhandeling van reizigers op Schiphol. Bij verschillende afdelingen is sprake van personeelstekorten, zoals bij de beveiliging. Reizigers moeten vaak wel uren wachten om door de security-check te komen. Daarbij komt het meer dan eens voor dat door de trage doorloop vluchten worden gemist.
Op social media klagen reizigers steen en been over de luchthaven. Mensen zijn het zat om uren in de rij te staan. Daarbij klagen ze ook dat er te weinig medewerkers zijn die informatie geven. Schiphol-baas Dick Benschop is vanwege de problemen op de luchthaven eerder teruggekeerd van zijn bezoek aan het World Economic Forum in Davos.
Vakbond FNV is de hoge werkdruk voor beveiligers en afhandelaars van bagage zat en eist verbeteringen. Als Schiphol niet voor 1 juni met een oplossing komt, volgen er acties. „Er moet iets groots gebeuren”, zegt campagneleider Joost van Doesburg van de FNV. „Het loopt volledig uit de klauwen. Personeelsleden vallen letterlijk om.” Volgens Van Doesburg gaan beveiligers en afhandelaars de enorme drukte op Schiphol niet volhouden tot na de zomervakantie.
Oplossing
Een eventuele staking, helpt niet om de problemen op de luchthaven op te lossen. Dat zei topman Pieter Elbers van KLM dinsdag na de aandeelhoudersvergadering van Air France-KLM in Parijs. „Er zijn twee redenen om te staken: om een probleem zichtbaar te maken of om een oplossing af te dwingen. Ik weet niet wie er waar wil staken, maar we zijn ons echt allemaal bewust van het probleem en zijn in overleg over een oplossing”, aldus Elbers.
De topman is zichtbaar geïrriteerd over de chaos bij de beveiliging op Schiphol. „Rijen van vier tot vijf uur zijn gewoon niet acceptabel.”
Op de vraag waar voor KLM de grens ligt voor de chaos van Schiphol, zei Elbers: „We zitten al over de grens. Maar ik kan niet 200 vliegtuigen oppakken en zeggen: we gaan de grens over. KLM is gebonden aan Schiphol. De grote uitdaging voor Nederland is de krapte op de arbeidsmarkt, maar bij de beveiliging van Schiphol lijkt het wel heel erg te zijn.”
Elbers geeft verder aan nog niet verder gekomen te zijn in gesprekken met Schiphol over een oplossing. „Er is een relatief groot aantal lokaal opstappende passagiers. Dat zijn vooral vertrekkende Nederlanders. Daar zit een behoefte om te reizen, om familie en vrienden te zien, op vakantie te gaan. Lokaal zit het aantal vertrekkende passagiers boven dat van 2019. En dus moeten we zoeken hoe we die kunnen spreiden.”
Leger
Het leger zal voorlopig niet bijspringen op Schiphol, zoals Tweede Kamerlid Wybren van Haga en de reisbrancheorganisatie ANVR graag zouden zien. Defensie komt pas in actie als de veiligheidsregio daarom vraagt. Zo’n verzoek is niet gedaan, liet een woordvoerder dinsdag weten, en als het er alsnog komt „zal de kans niet heel groot zijn dat Defensie dit verzoek inwilligt.”
Het leger wordt in principe niet ingezet voor taken die ook door gewone bedrijven gedaan zouden kunnen worden, zegt Defensie. „Pas als al die commerciële opties uitgeput zijn én er sprake is van een maatschappelijk vitaal belang, dan zal Defensie bezien wat er mogelijk is.”
Het is ook nog maar de vraag of de benodigde spullen en menskracht beschikbaar zijn. „Zeker omdat Defensie zelf ook kampt met vacatures.”