Nieuw hospitaalschip Global Mercy biedt „hoop voor radelozen”
In Rotterdam meert deze zaterdag de fonkelnieuwe Global Mercy aan. Het grootste private hospitaalschip ter wereld telt krap 200 ziekenhuisbedden. Bedoeld voor Afrikanen in de verdrukking. „We willen de reddelozen en radelozen toekomst bieden.”

„Hier komt straks een ernstig ziek kind te liggen. Met bijvoorbeeld een open gehemelte of een gezwel op zijn gezicht”, zegt Jan van den Bosch (71).
In een van de kinderkamers op het nieuwe ziekenhuisschip Global Mercy wijst de christelijke presentator en ondernemer op een leeg stapelbed. „Onder het kindje ligt dan de vader of moeder. Het is altijd aangrijpend om mee te maken hoe een patiënt aan boord komt en na een paar dagen is verlost van zijn tumor.”
Of denk aan oudere mensen die lijden aan staar. Voor inwoners van een Afrikaans land als Senegal betekent deze aandoening vaak jarenlange blindheid. Aan boord van ons ziekenhuisschip krijgen ze door een betrekkelijk simpele ingreep hun zicht terug. Geweldig om die ouderen verwonderd rond te zien kijken. Ze ontwaren eerst wat vage contouren en zien langzamerhand hun omgeving weer scherp. „Blinden geeft Hij het licht”, zegt de Bijbel.”
Operatiekamers
Het is deze zaterdag een heugelijke dag voor Mercy Ships, de internationale christelijke hulporganisatie die sinds zo’n veertig jaar in Afrikaanse ontwikkelingslanden hulp biedt aan patiënten. De nieuwe Global Mercy stoomt de Rotterdamse haven binnen.
Geflankeerd door imposante zeilschepen en blusboten zal het hospitaalschip „een extra rondje” varen bij de Erasmusbrug, zegt Van den Bosch, bestuursvoorzitter van Mercy Ships Holland. Onder anderen burgemeester Aboutaleb van Rotterdam staat op de kade.
De 174 meter lange Global Mercy is de afgelopen twee jaar in China gebouwd. Kosten: 200 miljoen dollar (180 miljoen euro). Dat bedrag is inmiddels volledig betaald, vertelt Van den Bosch tijdens een rondleiding. De hulporganisatie leeft van giften.
De Global Mercy herbergt krap 200 ziekenhuisbedden, waaronder 25 kinderbedden. Op het schip zijn ook zes operatiekamers en een intensive care met zes bedden te vinden. Van den Bosch wijst naar een nieuwe CT-scanner in een vertrek. „Beschikbaar gesteld door een bekende Nederlandse onderneming.” Een van de meest imposante ruimtes aan boord is het auditorium. De zaal biedt ruimte voor bijvoorbeeld kerkdiensten.
Bekijk de fotoserie van de aankomst van Global Mercy in Rotterdam:
Omgebouwd
De Global Mercy is nog niet helemaal gereed. Coronabeperkingen gooiden de afgelopen tijd geregeld roet in het eten. Levering van materialen liep bijvoorbeeld vertraging op. Bedoeling is dat het varende ziekenhuis de komende tijd wordt afgebouwd in de haven van Tenerife en vervolgens in mei in Senegal wordt gedoopt. Als alles volgens planning verloopt zullen eind dit jaar de eerste patiënten aan boord worden geholpen.
Op het andere hospitaalschip van de hulporganisatie, de 152 meter lange Africa Mercy, krijgen patiënten momenteel wel medische hulp, in Senegal.
Voor het eerst is een vaartuig van Mercy Ships speciaal gebouwd als hospitaalschip, zegt Van den Bosch, onder meer bekend als voorman van reisorganisatie Beter Uit.
Eerdere vaartuigen werden telkens omgebouwd voor ziekenhuisdoeleinden. Zo was de Africa Mercy oorspronkelijk een veerboot.
De Global Mercy biedt plaats aan 650 opvarenden „van alle nationaliteiten.” Aan boord is ook een school voor 125 kinderen. Nederlanders zijn duidelijk oververtegenwoordigd. Zo hebben van de 170 mensen die nu op de Global Mercy verblijven, er 50 de Nederlandse nationaliteit.
Bijbel
Het gros van de vrijwilligers op de hospitaalschepen van Mercy Ships krijgt geen salaris en leeft van giften. „Onze vrijwilligers gaan niet mee voor een avontuurtje. Ze geven hun hart en ziel aan de missie om mensen te helpen. Wij werken volgens het 2000 jaar oude model van Jezus. Hij bracht hoop en genezing. Zo willen wij reddelozen en radelozen een nieuwe toekomst bieden.”
Hoewel evangelisatie niet in eerste instantie het doel is van Mercy Ships, merken de patiënten aan boord al gauw dat de vrijwilligers hun „motivatie ontlenen aan een diepgeworteld geloof en de Bijbelse opdracht om mensen in nood te helpen”, zegt Van den Bosch. „We slaan mensen niet met de Bijbel om hun oren, al kunnen ze wel een Bijbel krijgen. Probleem is dat de Afrikaanse patiënten vaak niet kunnen lezen. Door gesprekken merken ze vaak snel dat de medici bijvoorbeeld voor hen bidden”, zegt Van den Bosch in de kapel op het schip. Aan de wand in het vertrek hangt een metershoog kunstwerk met daarin de tekst uit Mattheüs 11 over Jezus Die de vermoeiden en belasten nodigt.
In Afrika heeft Mercy Ships in de afgelopen decennia een goede naam opgebouwd, zegt Van den Bosch, die ook deel uitmaakt van het internationale bestuur van Mercy Ships. „Tal van Afrikaanse presidenten willen graag op ons nieuwe schip komen kijken. En inmiddels betalen bijvoorbeeld de autoriteiten in Senegal de havenligplaats en de brandstof voor de Africa Mercy.”
Van belang is niet alleen om zieken aan boord te helpen, maar ook om lokale medici op te leiden. „We geven de hulpbehoevenden dus als het ware niet alleen de vis, maar ook een hengel. Zodat ze zelf kunnen leren vissen.”
Ongevaccineerden
Komende weken zullen zo’n 7000 belangstellenden een kijkje nemen op het nieuwe hospitaalschip. Bezoekers van de Global Mercy dienen gevaccineerd te zijn. Zorgt dat voor ontevredenheid onder ongevaccineerden, zeker ook nu in Nederland coronabeperkingen van de baan zijn? „Wij zouden iedereen willen verwelkomen”, reageert Van den Bosch. „Maar wij zijn gebonden aan de regels van het internationale bestuur van Mercy Ships en de Rotterdamse havenautoriteiten. Als zich aan boord één coronageval zou voordoen, moet het hele schip in quarantaine. Dat willen we onze bemanning niet aandoen. Als we dat mensen uitleggen, tonen ze meestal wel begrip.”