Nieuwe Peugeot 308 niet alleen scherp in ontwerp
Tientallen jaren kreeg iedere nieuwe auto bij Peugeot een nieuw nummer. Maar bij de 308 hebben we inmiddels al te maken met de derde generatie. De nieuweling gaat vol in de transitie en is verkrijgbaar als benzine, diesel, plug-inhybride en binnenkort volledig elektrisch.
De 308 is een traditionele middenklasse hatchback en stationwagon die gebruikmaakt van een nieuw onderstel. Dat was nodig om de verschillende aandrijflijnen mogelijk te maken.
Een strak gelijnde carrosserie met een opvallend laag doorgetrokken grille zorgt voor een sportief uiterlijk. Dagrijverlichting als haaientanden en mooie, driedimensionale achterlichten zijn inmiddels dé kenmerken van een Peugeot. Bovendien toont de 308 als eerste model het nieuwe logo. De leeuwenkop verwijst terug naar de historie.
Datzelfde geldt voor de blauwe kleur waarin het leer in dit exemplaar is uitgevoerd. Die doet terugdenken aan de blauwe stoffen bekleding uit de jaren zestig en zeventig. Het digitale instrumentarium is in twee lagen uitgevoerd voor een 3D-effect. De belangrijkste functies worden op de bovenste laag getoond.
Boven de middenconsole zit een groot aanraakscherm met programmeerbare toetsen. Het gebruik vraagt wel enige gewenning. Voor diverse functies moet eerst met drie vingers tegelijk het scherm worden aangeraakt. Hoofd- en beenruimte op de achterbank zijn niet meer dan redelijk voor een middenklasser. De auto biedt ruimte aan 412 liter bagage.
De 1.2 liter driecilinder turbomotor levert 110 of in dit geval 130 pk. Het merk biedt de keuze uit een 6-bak of een automaat. De 308 heeft een lage instap die passend is bij een GT-uitvoering. Voor gezinsgebruik bieden de overige uitvoeringen wat meer comfort.
Qua prijsstelling doet Peugeot met de nieuwe 308 zeker niet mee aan de onderkant van het segment. Dat is een bewuste keuze van het merk.