Werkzoekende let op goede balans tussen werken en privétijd
Werkgevers worstelen met het invullen van openstaande vacatures. Tijdens de coronacrisis neemt het personeelstekort in verschillende sectoren alleen maar toe. Waarmee verleiden werkgevers mensen om bij hen te solliciteren?
Het aantal openstaande vacatures blijft record op record breken. De teller staat inmiddels op zo’n 300.000. Inmiddels is 16,5 procent daarvan onvervulbaar, meldde ABN AMRO eerder deze maand. Dat aantal is hoger dan voor het uitbreken van de coronacrisis. De bank keek onder meer naar de reisafstand die werkzoekenden bereid zijn af te leggen.
Vanwege het nijpende personeelstekort nemen organisaties drastische maatregelen. Sommige horecazaken sluiten op bepaalde momenten de deuren of zetten koks ook in voor de bediening bij gebrek aan serveersters. Of neem spoorwegbeheerder ProRail, die niet genoeg verkeersleiders beschikbaar heeft en daarom minder treinen laat rijden. Ook in de zorg is het personeelstekort groot. Daardoor blijven sommige inwoners van Baarn deze zomer verstoken van huishoudelijke hulp, meldt RTV Utrecht.
Research
Veel werknemers kijken bij het zoeken naar werk verder dan basale zaken zoals het salaris, weet Ester Koot (47) van onderzoeksbureau Motivaction. Ze leidt het onderzoeksteam Sparkey dat zich specifiek bezighoudt met arbeidsmarktvraagstukken. „Bij ons onderzoeksbureau doen we al jarenlang research naar uiteenlopende onderwerpen op dit gebied. We peilen ook wat medewerkers zoal zoeken in een baan”, aldus Koot.Ze ziet dat er op de werkvloer een verschuiving van waarden plaatsvindt. Zo denkt de gemiddeld genomen wat oudere werkgever veelal vanuit het collectief, terwijl veel jonge werknemers (tot 35 jaar) vooral individuele ontplooiing belangrijk vinden. „Deze groep verwacht bijvoorbeeld –vaker dan oudere werknemers deden toen ze jong waren– dat de werkgever veel aandacht schenkt aan het werken met een persoonlijk ontwikkelingsplan”, stelt Koot.
Deze waardenverschuiving is ook terug te zien in de voorkeur van veel werknemers voor een maatschappelijk bewuste werkgever. Die moet zich realiseren welke positie zijn bedrijf in de samenleving inneemt en hoe dit een positieve bijdrage kan leveren. Koot: „Vooral jongeren zijn daarbij kritisch. Ze willen weten hoe het bedrijf die maatschappelijke rol precies inhoud geeft. Ze werken liever voor een werkgever die invulling geeft aan waarden die ze zelf ook belangrijk vinden.”
Niet alleen waarden en leeftijd spelen een rol. Ook de levensfase waarin de werknemer verkeert, beïnvloedt het wensenlijstje. Het in het vooruitzicht stellen van een vast contract is hier volgens Koot een goed voorbeeld van. Het merendeel van de werknemers houdt van de zekerheid die dit met zich meebrengt, maar er is er ook een groep die „de vrijheid van een flexibel contract prefereert”, stelt Koot. „De behoefte aan baanzekerheid hangt vaak af van de persoonlijke situatie. Heeft de werknemer bijvoorbeeld al een huis gekocht of woont diegene nog thuis? Maar ook: heeft de werknemer een relatie en zijn er kinderen in het spel?”
Succesformule
Hoewel veel werkgevers bij het werven van nieuw personeel rekening proberen te houden met deze aspecten, is er volgens Koot geen standaard succesformule om aan geschikte werknemers te komen. Maar volgens de onderzoeker doen werkgevers er in ieder geval verstandig aan om bij het opstellen van de vacaturetekst te bedenken dat een begripvolle werkgever voor veel werknemers een pre is. „Bijvoorbeeld flexibiliteit om werk en privé met elkaar te kunnen combineren. Vooral ouders waarderen het als hun baas begrip heeft voor hun drukke privésituatie.”
Koot weet waar ze over praat, want uit een recent onderzoek –dat onder haar leiding is uitgevoerd– kwam naar voren dat een negatieve houding van werkgevers veel vaders ervan weerhoudt om een beroep te doen op het opnemen van aanvullend partnerverlof. Een werkgever die nadrukkelijk benoemt dat er op het werk rekening wordt gehouden met werknemers die het ouderschap combineren met hun baan, zullen een goede indruk maken, stelt de onderzoeker.
Garantie
Ook de mogelijkheid om door te leren of zo nu en dan thuis te werken, zijn voor veel werknemers belangrijk. Maar het aanbieden van aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden is geen garantie op succes, benadrukt Koot. „Wat voor de een belangrijk is, hoeft dat niet per definitie ook voor de ander te zijn. Wat ik werkgevers in ieder geval adviseer: bedenk bij het schrijven van de vacaturetekst goed wat voor type medewerker je nodig hebt binnen jouw organisatie.”