Livestreams zijn een blijvertje
Op vrijdag volgen vader, moeder en Fien Slager een onlinepresentatie van Fiens school. Op zaterdagmiddag zit moeder klaar voor een cursus evangelisatie. ’s Avonds kruipt het gezin achter het scherm voor een concert. Op zondag volgen ze de kerkdienst. De livestream is niet meer weg te denken.
Doordat de meeste bijeenkomsten door corona al meer dan een jaar niet door kunnen gaan, is de live-uitzending in korte tijd helemaal ingeburgerd. Niet alleen voor grotere evenementen, ook voor een uitvoering van een kerkkoor of een cursus van het werk. Maar ook bijeenkomsten die erg waardevol zijn om mee te maken, zoals een begrafenis of doopdienst, zijn tegenwoordig op afstand mee te beleven.
Groter publiek
De livestream, een rechtstreekse uitzending van een gebeurtenis, is niet nieuw. Al jaren zijn grotere bijeenkomsten via internet te bekijken. Ondanks de kosten die zo’n uitzending met zich meebrengt, kiest een organisatie die een live-uitzending aanbiedt ervoor om een groter publiek te bereiken. Want voor een Zeeuw is een zendingsmiddag in Utrecht best een eindje rijden. De middag meebeleven via de laptop thuis op de bank is dan een prima alternatief.
Strikt genomen is alleen een rechtstreekse uitzending een livestream. Het komt ook voor dat een opgenomen uitzending eerst wat wordt bijgeschaafd, en vervolgens op een bepaalde tijd ‘live’ gaat. Wel het gevoel van een rechtstreekse uitzending, maar zonder zenuwen bij uitvoerenden of alles wel vlekkeloos verloopt.
Het is dus niet slim om aan te kondigen dat iets rechtstreeks wordt uitgezonden om 21.00 uur ’s avonds, terwijl de kijker tijdens de uitzending de zon volop ziet schijnen. Oplettende orgelliefhebbers merkten dit in het voorjaar tijdens een livestream massaal op.
YouTube
Meestal wordt gekozen voor het uitzenden via YouTube. Dit is relatief eenvoudig en gratis. Bovendien wordt gebruikgemaakt van de enorme servercapaciteit van YouTube. Daardoor is het niet nodig om je zorgen te maken om vertragingen in het beeld als er veel mensen tegelijk kijken.
Ook sociale media als Instagram en Facebook bieden prima mogelijkheden voor een rechtstreekse uitzending. Met een enkele klik wordt een uitzending gestart die voor volgers te zien is. Bij de demonstraties tegen de coronamaatregelen werd dit veelvuldig gebruikt. Op elk beeld van de demonstraties waren wel mensen te zien met een telefoon in de lucht. Grote kans dat ze bezig waren met een liveverslag via sociale media.
Er is een enorme verscheidenheid aan kwaliteit bij de uitzendingen. Het is al mogelijk om uit te zenden met alleen een smartphone. Denk aan de demonstrant die met zijn telefoon liep te zwaaien. Het beeld is schokkerig en het geluid niet te best.
De wat professionelere livestreams maken gebruik van meerdere camera’s waarover iemand de regie voert. De microfoon van de spreker is aangesloten op de camera, zodat het geluid helder is. Ook is door middel van belichting iedereen goed te zien.
Zodra een rechtstreekse uitzending is afgelopen, is deze volledig terug te zien. Dus was je om halfacht bij de start van de webinar nog je zoon aan het voorlezen? Geen nood, het is ook mogelijk om later op de avond de uitzending terug te kijken. Of schakel gewoon iets later in en kijk de hele webinar met een half uurtje vertraging.
Op deze manier is het dus mogelijk om live-uitzendingen helemaal op een zelfgekozen tijd te volgen. Is het bij rechtstreeks kijken logischerwijs geen optie om alvast wat vooruit te spoelen, bij terugkijken kan dit wel.
Saaie spreker? Hup, door naar de volgende. Langzame spreker? Pas de snelheid even aan. Geen wonder dat terugkijken populair is.
Commentaar leveren
Bij livestreams is het mogelijk om als kijker commentaar te leveren. Op Facebook en Instagram gaat dat heel eenvoudig, en ook op YouTube staat die mogelijkheid standaard ingeschakeld. Deze interactiemogelijkheid is wel uit te schakelen, wat bij bijvoorbeeld kerkdiensten bijna altijd het geval is.
De reactiemogelijkheid kan ook juist een meerwaarde bieden, bijvoorbeeld als kijkers via de chat vragen stellen aan de spreker. Deze optie is te vergelijken met het stellen van vragen tijdens een bijeenkomst met bezoekers in de zaal.
Er kunnen goede redenen zijn om de uitzending niet voor iedereen zichtbaar aan te bieden. Bijvoorbeeld omdat er privacygevoelige informatie wordt gedeeld. In zo’n geval is het mogelijk om de livestream alleen te laten zien aan mensen die over een code of het geheime webadres beschikken.
Donatie
Dit wordt ook gebruikt door organisaties die geld willen verdienen –of terugverdienen– met de uitzending. Want een beetje professionele livestream laten verzorgen kost al snel 1000 euro. Dat is niet voor iedereen zomaar op te hoesten. Daarom zijn er bijvoorbeeld koren die vooraf tickets verkopen. Na betaling krijg je toegang tot de livestream.
Dit is wel een spannend concept, want hoeveel mensen zullen er zijn die vooraf gaan betalen?
Soms wordt er tijdens concerten gevraagd om vrijwillige donaties. Het voordeel voor de kijker is hierbij dat iedereen de mogelijkheid heeft om zonder kosten te kijken of het concert de moeite waard is.
Blijft de kijker langere tijd hangen, dan is het natuurlijk wel zo netjes om een bijdrage over te maken.