Op wereldreis vanuit het klaslokaal
Onderwijsbureau Edu-Sign brengt na de zomer de aardrijkskundemethode ”Travelling the World” op de markt. Opvallend: een externe uitgever en een schoolleverancier komen daar niet aan te pas. En scholen betalen niet pas na verschijning, maar investeren mee.
Elke christelijke leerkracht heeft goed gereedschap nodig. Dat is de stellige overtuiging van Bert Kalkman, eigenaar van Edu-Sign. Goed gereedschap; daaronder verstaat Kalkman, pedagoog en onderwijskundige, lesmateriaal dat kwalitatief hoogstaand is én inhoudelijk en didactisch doortrokken van de christelijke identiteit.
Met het vullen van de gereedschapskist van christelijke en reformatorische scholen houdt het Sliedrechtse bureau zich al ruim tien jaar bezig. Inmiddels zagen diverse leermiddelen, zoals een natuur- en techniekmethode en een leerlijn begrijpend lezen/mediawijsheid het licht. Na de zomer kunnen basisscholen daarnaast gebruikmaken van het eerste deel van ”Travelling the World”. De bedoeling is dat er uiterlijk 2024 een complete methode voor de groepen 5 tot 8 ligt, aangevuld met ”Travelling the World Junior” voor de groepen 3 en 4.
Waarom een nieuwe, christelijke methode voor aardrijkskunde?
„Een aantal vakgebieden, zoals aardrijkskunde, geschiedenis en natuur en techniek, is bovengemiddeld gevoelig voor seculiere invloeden. Dat er geen christelijke aardrijkskundemethode was, vonden we als Edu-Sign daarom een gemis. Het maakt namelijk nogal wat uit of een methode geschreven is vanuit een evolutionistisch wereldbeeld of dat beleden wordt dat God de Schepper van hemel en aarde is. Hetzelfde geldt voor het thema jonge of oude aarde. En wat te denken van de vraag of de planeet ons bezit is of dat de mens aangesteld is als rentmeester daarvan. Een methode is dus niet neutraal, maar daar zit een bepaalde ideologie achter.”
De christelijke leerkracht kan bij een seculier leermiddel toch duiding bij de lesstof geven?
„Ik vind het wat naïef om te veronderstellen dat een christelijke leerkracht een seculiere methode bij iedere les in de goede richting buigt. Onderwijsgevenden hebben geen tijd om van iedere methode en iedere les te doordenken wat de onderliggende uitgangspunten zijn en of die stroken met de Bijbel. Een christelijke methode helpt hen onderwijs te geven dat past bij de identiteit van de school.”
Wat kenmerkt ”Travelling the World”?
„Leren met inzicht en begrip staat centraal. Dat betekent dat we niet veel zien in enkel het stampen van begrippen bijvoorbeeld. We willen focussen op de onderliggende patronen. Hoe komt het bijvoorbeeld dat in de Arabische wereld de stammencultuur zo dominant is? Waarom laaien er altijd conflicten op rondom Israël? En hoe moet je jezelf als westerse christen daartoe verhouden? Op die manier doe je ook aan burgerschapsvorming.
Daarnaast willen we kinderen laten zien hoe geniaal God alles gemaakt heeft, maar ook wat de gevolgen zijn van ons menselijk falen voor de schepping.
Tegelijkertijd kun je niet voorbijgaan aan de vragen rondom het ontstaan van de aarde. We moeten ervoor waken de kinderen een simpel wereldbeeld mee te geven. Zo van: de mensen die in de evolutie geloven zijn wel wat achterlijk. Het is beter leerlingen te leren dat je levensvisie de manier kleurt waarop je de werkelijkheid ziet. Dat gaat dus verder dan dat de docent enkel zegt: Kijk hoe mooi de schepping is.
Normaliter betaalt een school een methode achteraf. Waarom laat Edu-Sign scholen mee-investeren?
„Het ontwikkelen van Bijbels lesmateriaal is niet allereerst de verantwoordelijkheid van ondernemers, maar van scholen. Dat ondernemers het financiële risico moeten dragen vind ik daarom onjuist. Binnen scholen leeft de gedachte nog weleens: wij heven niets te doen aan leermiddelenontwikkeling, dat doen anderen voor ons. Die gedachte vind ik kwalijk. De identiteit is hét onderscheidende punt. Dan moet je je als school ook inspannen voor de komst van lesmateriaal dat daarbij past.
Scholen bezinnen zich mijns inziens te weinig op de vraag wát leerlingen moeten leren en hoe ze dat moeten leren. Terwijl christelijke en reformatorische scholen samen verantwoordelijk zijn voor de inhoud van het onderwijs. Zet er dan ook samen de schouders onder en durf te investeren.”