Recensie: ”Hersenen willen lezen” van Erik Scherder
”Hersenen willen lezen” is de jongste uitgave van Erik Scherder. Met het werk –een herziening van een boekje dat in 2018 in beperkte oplage verscheen– laat de neurospycholoog zien wat lezen doet met je brein. Ook de invloed van corona en de lockdown op leesgedrag komt aan bod.
Scherder is het gezicht van de wandelapp Ommetje (een initiatief van de Hersenstichting). Hij sluit graag aan bij de gewone mens, onder andere via kinderboeken over Professor S. (in samenwerking met auteur Fred Diks) en een eigen tv-programma (”Erik Scherder onderzoekt”).
Je kunt erover twisten of dat in dit bijna negentig pagina’s tellende boekje lukt. Het is weliswaar compact en biedt interessante informatie over hersenonderzoek en lezen –ook bijvoorbeeld over verschillen tussen lezen van scherm en van papier– maar voor een breed publiek had zijn informatie wat meeslepender en meer gestructureerd aangeboden kunnen worden.
Aan de ene kant staan sommige passages te veel los van het hoofdthema van het boek (zoals het hoofdstukje over analfabetisme, maar ook het volledig weergegeven kinderverhaaltje dat hij vroeger aan zijn eigen kroost vertelde). Aan de andere kant is de tekst door de vaktermen soms pittig voor niet-professionals. Er is opvallend veel aandacht voor kinderen en lezen en allerlei onderzoeken daaromtrent. Praktische informatie over hoe je hersenen het best zouden profiteren van lezen en of het veel uitmaakt wat je leest – die is er nauwelijks.
Hoewel Scherders streven is dicht bij de lezer te komen, mis je op meerdere momenten juist een gids die je met zijn kennis en vaardige pen door de stof heen loodst.
Boekgegevens
Hersenen willen lezen. Waarom lezen goed is voor je brein, Erik Scherder; uitg. Athenaeum, 96 blz.; € 7,50