De beste manier om de media te benaderen, is om in elk gesprek vol bewogenheid en emotie te getuigen van Jezus Christus, die Zijn leven heeft gegeven voor een ieder die in Hem gelooft. Zoek regelmatig het gesprek met niet-gelovigen bewust op.
Het lezenswaardige artikel ”Getuigen in media draait om goede grondhouding” van prof. dr. W. van Vlastuin (RD 8-5) benoemt het belang van apologetiek in een getuigend gesprek. Ik kan dit helemaal onderschrijven. Als aanvulling zou ik vanuit de ervaring van ons werk nog wel graag twee zaken willen benoemen.
Vergeet in de eerste plaats de emotie niet! In veel gevallen willen de media, als ze christenen benaderen, een karikatuur bevestigen en zijn ze niet echt geïnteresseerd in wat een christen ten diepste drijft. Hoe goed je verhaal Bijbels en apologetisch ook in elkaar steekt, in de meeste gevallen zoeken de media emotionele sensatieverhalen. En dat komt mooi uit, want die hebben we immers ook!
De beste manier om de media te benaderen, is om in elk gesprek, heel eenvoudig, steeds weer vol bewogenheid en emotie te getuigen van Jezus Christus, die Zijn leven heeft gegeven voor een ieder die in Hem gelooft. Hier kunnen mensen het wel of niet mee eens zijn, maar je bewogenheid en emotie zullen ze moeten erkennen.
Uiteindelijk horen wij heel vaak na een gesprek dat mensen onder de indruk zijn van onze bewogenheid en motieven. Dit maakt iets bij de mensen los. Spreek de cameraman of journalist er maar op aan dat je om hem geeft, maar er oprecht van overtuigd bent dat het verkeerd met hem afloopt als Hij Jezus niet kent. Getuig maar dat je God zó liefhebt dat je onvoorwaardelijk Zijn Brief aan ons gelooft, óók al begrijp je er niets van en kun je het niet allemaal zo goed uitleggen.
Ik moet denken aan een interview een paar jaar geleden met een vrouw van een belangenvereniging. Zittend op het Nationaal Monument op de Dam in Amsterdam, tijdens de gaypride, heeft ze me anderhalf uur lang stevig ondervraagd. Na afloop van het gesprek zei ze: „Pff, deze wending in dit interview had ik niet verwacht, maar wat heb ik hier veel van geleerd. En ik kijk nu anders naar jullie motieven.”
Mediatraining
In de tweede plaats hebben veel predikanten en woordvoerders van kerken te weinig ervaring om in gesprek te gaan met niet-gelovigen. Mediatraining kan hierin helpen. Maar nog beter is het om regelmatig het gesprek met niet-gelovigen bewust op te zoeken. Als Stichting Evangelisatie Sjofar hebben we onder andere als missie „het brengen van het Evangelie van Jezus Christus in het publieke domein”. Wij benaderen hiervoor ook doelbewust de pers, media en politici en hebben regelmatig gesprekken met seculiere journalisten. Op straat worden wij ook vaak aangesproken met de vraag om onze visie te geven op bepaalde actuele zaken. Zoek dit soort momenten op en ga gerust eens met ons mee, om zo wat ervaring op te doen met deze gesprekken.
Ons land en ons volk hebben eenvoudige mensen nodig die weten dat ze werelds gezien een dwaas verhaal hebben, waar ze nochtans vol Geestdrift in geloven en waar ze van willen getuigen!
De auteur is voorzitter van de Stichting Evangelisatie Sjofar