‘Godslasterlijk’ kunstwerk onder nieuwe naam terug in Flevoland
Het kunstwerk Tong van Lucifer keert terug naar zijn oorspronkelijke plek aan de A6 bij Lelystad.
Dat heeft een meerderheid van Provinciale Staten van Flevoland woensdagavond besloten. Het beeld van kunstenaar Rudi van de Wint wordt wel omgedoopt tot De Tong, omdat SGP Flevoland de referentie naar de duivel godslasterlijk vindt.
Het kunstwerk waaide vorig jaar om, waarna het werd weggehaald voor restauratie. SGP Flevoland greep dat moment aan om te debatteren over de vraag of De Tong wel moet terugkeren. De fractie wilde het beeld, dat momenteel in een opslag ligt, niet terugzien op zijn oude plek. De SGP bracht toen de optie naar voren om het kunstwerk in een museum te plaatsen.
Gevallen engel
Volgens het college van Gedeputeerde Staten, dat onderzoek deed naar een alternatieve standplaats, was er geen goede andere plek om het kunstwerk neer te zetten. Na restauratie en herplaatsing langs de A6 wil de provincie het kunstwerk voortaan De Tong noemen. De associatie met de gevallen engel Lucifer die naar de hemel likt, zou dan voorbij moeten zijn.
Het was de nadrukkelijke wens van de in 2006 overleden kunstenaar dat De Tong op zijn oorspronkelijke plek zou blijven. Ook de naamsverandering zou een wens van de kunstenaar zijn geweest, volgens Omroep Flevoland.
Verder wordt ook de betekenis van het kunstwerk uitdrukkelijk gewijzigd. Daartoe diende de SGP Flevoland samen met de ChristenUnie een amendement in dat een meerderheid behaalde. „Met een naamswijziging verander je de lading van het kunststuk niet”, aldus Sjaak Simonse, fractievoorzitter van SGP Flevoland.
Het college van Gedeputeerde Staten doet nu expliciet afstand van de verwijzing naar Lucifer. De exacte betekenis van het kunstwerk wordt nu in het midden gelaten. Simonse: „Iedereen kan het interpreteren zoals hij of zij dat wil.” Op het plaatje bij het beeld komt ook meer objectieve informatie te staan, zoals over de vorm van het beeld.
Sceptisch
Hoewel hij enigszins sceptisch is over de daadwerkelijke kijk van mensen op het kunstwerk, vindt de fractievoorzitter dat de naamswijziging en de verandering van de lading van het beeld „het beste van het haalbare” is. Hij gelooft niet dat de originele betekenis van het kunstwerk zomaar zal vervagen, maar wil er ook niet in blijven hangen. „De provincie moet ook de ruimte krijgen voor een weg terug.”