Drukte op het vakantiepark: duur uit?
Veel vakantieparken verwachten topdrukte in de meivakantie. Gaan de prijzen dan ook omhoog? Vakantieparken met een christelijke signatuur houden hun prijzen het liefst gelijk.
Wie er in de meivakantie even helemaal uit wil en nog een huisje zoekt in eigen land, zal wel eens achter het net kunnen vissen. De boekingen voor bungalows en chalets in Nederland zijn de afgelopen weken hard gegaan. De meeste plekken zitten al vol.
Voor alle landen gelden nog altijd negatieve reisadviezen tot zeker 15 mei vanwege de coronapandemie. De overheid raadt niet-noodzakelijke reizen dringend af. Veel Nederlanders kiezen nu veiligheidshalve voor een toeristisch verblijf aan zee of een bosrijke omgeving in eigen land.
Sinds het begin van de wereldwijde uitbraak van corona zijn vakantiehuisjes in Nederland duurder geworden, meldde vergelijkingswebsite Parkvakanties.nl deze week. De prijzen stegen in het afgelopen jaar gemiddeld met zo’n 8 tot 13 procent; en de prijzen blijven zelfs oplopen. Hoeveel de vakantieganger meer op tafel moet leggen voor zo’n huisje, hangt overigens af van het type, maar ook de periode waarin wordt geboekt.
Eigenaren van christelijke campings voelen echter weinig voor het verhogen van de prijzen, ook al neemt de vraag toe. Zo heeft Kees van de Merwe van De Verborgen Hoek in het Friese Harich, de huurprijzen gelijk gehouden. Hij heeft inmiddels al heel wat keren nee moeten verkopen. De huisjes en chalets op zijn vakantiepark zijn al helemaal volgeboekt. „Die zaten al vrij snel vol, begin maart al.” Kampeerplekken heeft hij nog wel vrij. „De boekingen daarvoor komen altijd wat later op gang. Mensen kijken eerst hoe het weer wordt.”
De Friese ondernemer kiest er bewust de prijzen gelijk te houden. „We vinden niet dat we moeten reageren met prijsverhogingen op toename van belangstelling als de schaarste en belangstelling toeneemt.” Bovendien weten gasten met constante prijzen waar ze aan toe zijn, voegt hij daaraan toe. „Het ene jaar voor zo’n prijs en het andere jaar voor een andere prijs, nee. Voor de omzetgroei zoek ik het liever in uitbreiding van de capaciteit van het park. Ik heb meer plekken gemaakt.”
Datzelfde standpunt heeft Pieter de Visser van camping Schoolzicht in Aagtekerke, waar veel plekken al eind 2020 waren gereserveerd. „Het is niet mijn stijl om iets extra’s uit de situatie te halen. We hebben een eigen doelgroep, de gereformeerde gezindte. Daar willen we fatsoenlijk mee omgaan. Bovendien hebben we in september de prijzen voor dit jaar al vastgesteld.”
Zwembad
Als de vraag toeneemt, stijgt de prijs, zo geldt over het algemeen. Als bungalowparken hun prijzen verhogen, is dat dus best te begrijpen, vindt Martien van der Zwan, eigenaar van VakanZ, dat vakanties voor christenen aanbiedt op verschillende parken in Europa. „Het is een kwestie van vraag en aanbod, zo zit de economie in elkaar. En sommige parken investeren enorm, er komt bijvoorbeeld een zwembad bij. Of ze willen de schade inhalen van vorig jaar, toen veel mensen in het voorjaar hun vakantie annuleerden.”
Toch raadt hij voorzichtigheid aan bij het verhogen van prijzen. „Je wilt dat gasten een volgende keer terugkomen.” Vakanz –zelf geen eigenaar van parken, maar huurder– volgt in de prijzen de huursom van het park, aldus Van der Zwan. Daarnaast hangen de kosten af van specifieke wensen, bijvoorbeeld bedlinnen. Verder wordt alleen de prijs geïndexeerd vanwege inflatie (rond januari zo’n 1 procent). „Wij richten ons voor een deel op grote gezinnen. Zodat een vakantie ook voor hen betaalbaar blijft.”