Blokkade heeft grote gevolgen voor Van Nifterik Holland en zijn klanten
Achttien containers die onderweg zijn naar Van Nifterik Holland lopen nu al fors vertraging op door de blokkade in het Suezkanaal. „Als het lang gaat duren, wordt dit een hele grote logistieke puzzel.”
Hoofd logistiek Henk Evers werkt al ruim 23 jaar bij het bedrijf in Ede maar heeft dit op deze schaal nog niet eerder meegemaakt.
Achter het megaschip de Ever Given, wat nu al enkele dagen vastligt in het Suezkanaal, liggen nu al zo’n honderd schepen voor anker. „Hierop staan dus achttien containers die voor ons bedoeld zijn. Als het inderdaad nog weken gaat duren voordat de Ever Given loskomt, krijgen wij die containers de eerstkomende maand nog niet binnen krijgen.”
In de containers voor het handelsbedrijf zitten bamboestokjes en andere producten voor potplanten en groenteplanten. Het bedrijf is de belangrijkste toeleverancier in Europa voor deze producten. Kwekers gebruiken die om planten te ondersteunen of aantrekkelijker te maken. „Denk aan orchideeën of hortensia’s. Ze hebben bijvoorbeeld een stokje nodig om overeind te blijven.”
Van Nifterik heeft een fabriek in China waar deze producten worden geproduceerd of samengesteld. In containers komen ze onder andere naar de haven van Rotterdam. Daar vandaan gaan ze of rechtstreeks naar de klanten of naar het bedrijf in Ede.
Overhoop
Door de blokkade in het Suezkanaal ligt het wereldwijde transport overhoop. „Dat was al ontregeld vanwege corona, maar daar komt dit nog eens bovenop.”
Een geluk bij een ongeluk is dat Van Nifterik vanwege het Chinees nieuwjaar juist een grote voorraadbuffer had aangelegd. „De fabriek in China gaat twee weken dicht tijdens dit feest. We zorgen daarom elk jaar dat we extra voorraad hebben. Deze voorraden geven ons de komende paar weken nog wel wat lucht.”
Als het echt wekenlang gaat duren voordat de vaarweg vrij is, wordt het „een heel grote logistieke puzzel” om voldoende materialen aan de kwekers te kunnen leveren. „Natuurlijk zullen de containerschepen dan voor de route om Kaap de Goede Hoop kiezen. Maar dat betekent een week extra varen. En ze moeten dus tijdig die beslissing nemen. Daarom is het van het grootste belang dat er snel duidelijkheid komt over hoe lang de bergingsoperatie gaat duren. Dan kunnen de rederijen daar rekening mee houden bij het kiezen van de vaarroute.”
Klanten
Van Nifterik houdt klanten voortdurend op de hoogte over hun gestremde bestelling. „Desnoods leveren we stokjes in een iets andere maatvoering dan de bestelde materialen. Want kwekers kunnen het proces niet zomaar stilzetten omdat de planten het nodig hebben en de meeste planten op een strakke planning worden gekweekt. Op een gegeven moment moet er gewoon een stokje of ander item bij de plant, anders komt ook dat deel van de lange weg naar de consument in gevaar. Nee, het vastlopen van één zo’n schip heeft voor iedere sector zo zijn eigen gevolgen.”