Betalingsverwerker Adyen getroffen door cyberaanval
Het Nederlandse betaalbedrijf Adyen is maandagavond en -nacht getroffen door meerdere ddos-aanvallen. De eerste aanval was rond 19.00 uur en had gevolgen voor klanten in Europa. Ook om 20.35 uur en 23.35 uur werden aanvallen gemeld met „beperkte beschikbaarheid van diensten” als gevolg. In een update om 02.40 uur maandagnacht meldde het bedrijf dat de problemen nog niet waren verholpen.
Tijdens de cyberaanvallen was onder meer betalen door middel van een link niet mogelijk. Hoeveel hinder klanten hier precies van ondervonden is niet duidelijk. „We zijn nog steeds bezig met het oplossen van het probleem”, meldde het bedrijf in de nachtelijke update.
Een ddos-aanval stuurt zoveel internetverkeer naar een server dat deze overbelast raakt.
Adyen fungeert bij betalingen online of aan de kassa als schakel tussen verkopers en banken. Zo verwerkt het bedrijf betalingen voor bedrijven als Hellofresh, Spotify en Groupon. Vorig jaar handelde het fintechbedrijf transacties af met een totale waarde van bijna 1286 miljard euro.