Ouders van kinderen van tot en met 6 jaar zijn vergeleken met voorgaande jaren milder gaan denken over het effect van media als televisie en tablet op hun kind. Zo vindt een ruime meerderheid dat media hun kind helpen met onder meer taalontwikkeling en rekenvaardigheid. Ook zien ouders beeldschermen als hulpmiddel om het kind bezig te houden wanneer zij zelf geen tijd hebben, of als zoethoudertje wanneer het kind zich verveelt. Dat meldt Netwerk Mediawijsheid na onderzoek.
Het onderzoek bestond uit een volgens het netwerk representatieve steekproef van 1003 ouders van kinderen tot en met 6 jaar in Nederland en onlineveldwerk. Daaruit komt naar voren dat ouders dit jaar de meeste positieve effecten, zoals een betere taalontwikkeling en rekenvaardigheid, sinds de coronacrisis sterker onderschrijven. En de negatieve aspecten zoals fysieke klachten minder sterk.
Ouders blijken echter minder positief over het effect van media in relatie tot online-onderwijs. Ruim een kwart van de ouders van 5- en 6-jarigen geeft aan dat hun kind hierdoor minder goed kan leren.
Zeven op de tien ouders geeft aan dat de coronapandemie impact heeft op het mediagebruik van hun kind, vooral omdat kinderen meer achter een beeldscherm zouden zitten en minder mogelijkheden hebben met andere kinderen te spelen. Kinderen besteden in 2021 echter slechts enkele minuten meer aan media als televisies en tablets dan voor de coronapandemie.
Verder wijst het onderzoek uit dat een op de vijf ouders zich afvraagt wat de juiste media voor hun kind zijn. Een kwart van de ouders heeft ook vragen over wat een ‘normale schermtijd’ is. Bij kinderen tussen de 3 tot en met 6 jaar vraagt 20 procent van de ouders zich af hoe ze hun kind kunnen helpen bij hun mediagebruik.
Het Iene Miene Media-onderzoek 2021 is gepresenteerd bij de start van de Media Ukkie Dagen, die van 26 maart tot en met 2 april plaatsvinden.Tijdens die dagen wordt aandacht gevraagd voor mediawijsheid in de opvoeding van kleine kinderen.