Bidstond in Ridderkerk: Niet ”geef” maar ”vergeef”
Niet het woord ”geef” maar ”vergeef” moet in deze coronatijd de aandacht krijgen, stelt ds. J. P. J. Voets, hervormd predikant te Ridderkerk. Hij was woensdagavond een van de sprekers op een bidstond in de Eben-Haëzerkerk te Ridderkerk-Slikkerveer.
Na eerdere bidstonden in Damwoude en Dordrecht, waaraan diverse kerken meewerkten, belegden ook kerken in Ridderkerk een „bijeenkomst van verootmoediging en gebed.” Deze werd online uitgezonden vanuit twee kerkgebouwen: de hervormde Singelkerk in Ridderkerk-Centrum en de Eben-Haëzerkerk van de gereformeerde gemeente in Ridderkerk-Slikkerveer.
In de Singelkerk spraken de predikanten E. de Mots (hervormd, Ichthuskerk), J. R. Geersing (vrijgemaakt gereformeerd, Maranathakerk), A. H. Groen (hervormd, Rijsoord), G. R. P. van de Wetering (protestantse gemeente, Christus is Koning Kerk) en M. C. van Pelt (hervormd, Goede Herderkerk). Ds. G. D. Kamphuis, predikant van de Singelkerk, was gastheer.
In de Eben-Haëzerkerk spraken de predikanten G. W. S. Mulder (gereformeerde gemeente, Bethelkerk), J. P. J. Voets (hervormd, Wilhelminakerk) en K. J. Kaptein (hersteld hervormd, Sionskerk). Ouderling J. Voorwinden (gereformeerde gemeente, Eben-Haëzerkerk) was hier gastheer.
De drie predikanten in de Eben-Haëzerkerk spraken een gebed uit, terwijl ds. Voets en ds. Mulder ook een meditatie hielden.
Ds. Voets sprak over Daniël 9:18b: „Want wij werpen onze smekingen voor uw aangezicht niet neder op onze gerechtigheden, maar op Uw barmhartigheden, die groot zijn.” Hij zei dat tegenwoordig het woord ”geef” overal gehoord wordt: „Regering, geef financiële steun”, „artsen, geef medische zorg”, „overheid, geef bewegingsvrijheid”.
Hiertegenover plaatste hij het woord ”vergeef” dat Daniël gebruikte. „Waarom horen we dat woord zo weinig? Is het niet omdat de Heere in onze samenleving niet aan het woord gelaten wordt? Als een samenleving God het zwijgen oplegt, verstomt het woord ”vergeef” en komt het woord ”geef” als kernwoord. Wat heeft de Heere het meest uit onze mond gehoord: ”geef” of ”vergeef”?”
Ds. Voets zei te vermoeden dat christelijke en onchristelijke mensen dichter bij elkaar staan dan ze voor waar willen hebben. Van Daniël leerde echter hij iets anders: solidariteit met het volk, met als kernwoord ”vergeef”. Volgens de predikant is er alleen toekomst door inkeer en terugkeer naar de God van de Bijbel. „Die toekomst is van een ander gehalte dan het licht aan het eind van de tunnel waar het RIVM het over heeft.”
Ds. Mulder mediteerde over Psalm 130, waarbij hij inging op het roepen uit de diepte en de vergeving. Hij zei dat Nederland bepaald wordt bij onzekerheden en dat de welvaart bedwelmend heeft gewerkt. „De welvaart stompt ons af en verhindert om naar God te zoeken. Onze zelfvoldaanheid is als de toren van Babel. Het opperste reikt bijna tot in de hemel. Ook kerkmensen zijn tevreden over zichzelf, over hun christelijke leven en hun godsdienst. Maar de Heere heeft een twist met ons en stoot ons uit onze zekerheden; Hij stoot Babels torens omver.”
„Als God met Nederland zou doen wat Nederland met God gedaan heeft, zou er geen uitweg uit de crisis komen”, zei hij. Daarbij sloot hij christelijk Nederland in. „We verhullen ons in allerlei vragen en activiteiten, maar wie roept tot God? We hebben reden tot schaamte en verootmoediging vanwege onze zelfvoldaanheid en christelijke hoogmoed. Het zou rechtvaardig zijn om voor eeuwig verloren te moeten gaan.”
De predikant wees ook op de vergeving die er is. „God heeft de roepstem gewerkt door Zijn Geest. Het is de roepstem om het heil dat nooit vergaat. Hij trekt zondaren om Jezus wil tot Zich en opent hen de ogen. In de wonden van Jezus is vertroosting.”