Veel winkeliers hebben naar woensdag uitgezien. Voor het eerst sinds maanden mogen klanten de winkel bezoeken. Op afspraak weliswaar. Ook Babypark in Barendrecht opende de deuren. „We hebben de mensen enorm gemist.”
Net voor openingstijd is het nog heel rustig. Enkele medewerkers doen de laatste voorbereidingen. Op de drie afdelingen van de babywinkel is het muisstil. Dat blijft niet zo. „Ik bereid me voor op een drukke dag”, vertelt filiaalmanager Gerhard Verdouw (26).
Hij toont het rooster voor de woensdag. Dat loopt van 9.00 uur tot 20.00 uur. Verdouw vertelt dat het maken van het tijdplan nog een hele puzzel was. „De openingstijden zijn voorlopig verruimd om de enorme toestroom aan te kunnen. Voor de hele maand maart zitten we al vol. Dit toont aan hoe essentieel babywinkels zijn.”
Bij binnenkomst kunnen klanten hun handen desinfecteren. Een gastvrouw vangt de bezoekers op en seint meteen een medewerker in. Die neemt de klanten vervolgens mee de zaak in. De gastvrouw ziet erop toe dat er niet meer dan zes bezoekers tegelijk in het pand aanwezig zijn.
Mensen mogen via de website aangeven hoe lang ze in de winkel willen blijven. De minimale duur is tien minuten, maar twee uur behoort eveneens tot de mogelijkheden, vertelt Verdouw. „Mensen die alleen voor kleertjes komen, zullen zo weer weg zijn. Maar als klanten een babykamer of een kinderwagen willen uitzoeken, hebben ze meer tijd nodig.”
Echo
Hoewel de bezoekers voor wat reuring zorgen –in het immense pand zijn de echo’s van stemmen te horen– oogt de winkel, ook met het maximumaantal van zes bezoekers, nog steeds leeg. „Iedere afdeling telt zo’n 2000 vierkante meter”, aldus Verdouw. „Voor de coronacrisis had dit filiaal wekelijks tussen de 1500 en 2000 bezoekers. We zijn blij met de beperkte opening, maar de echte drukte zullen we nog wel eventjes moeten missen.”
Nu verwacht de filiaalmanager dagelijks zo’n vijftig mensen te kunnen verwelkomen. Hij denkt met de beperkte opening 50 procent van de omzet te kunnen halen ten opzichte van maart vorig jaar. „Klanten hebben echt dingen nodig. Ze konden maandenlang niet langskomen voor een kinderkamer of een box; grote aankopen die je niet zomaar via internet doet. Hoewel er dus relatief weinig bezoekers zijn, zal het verkoopgemiddelde per klant hoger zijn dan voor de crisis.”
Voelen
Voor de winkel staat een 32-jarige vrouw, die acht maanden zwanger is, te wachten met haar moeder. Ze is net een paar minuten te vroeg. Voordat de baby geboren wordt, wil ze nog wat laatste kleine aankopen doen.
De dame heeft bijvoorbeeld nog een wikkeldeken nodig. Ze vertelt in de winkel pas echt een goede keus te kunnen maken. „Op internet kan ik niet ervaren hoe iets aanvoelt. Ik ben dus blij dat we weer in de winkel terecht kunnen. Die beleving hebben we toch wel erg gemist.”