D66 wil ‘mini-stembusakkoord’ voor Lelylijn
D66 wil met samen met andere partijen ervoor zorgen dat de nieuwe treinverbinding tussen Lelystad, Drachten en Groningen - ook wel bekend als de Lelylijn - er komt. De partij stelt een „mini-stembusakkoord” voor tijdens de aankomende Tweede Kamerverkiezingen, wat betekent dat meerdere partijen tijdens de verkiezingscampagne samen optrekken voor het thema.
Omdat de voorgestelde Lelylijn een hogesnelheidslijn moet worden, zou een treinreis van Groningen naar Schiphol nog maar een uur duren in plaats van de huidige twee. Meerdere politieke partijen en ook de NS zijn voorstander van het idee, omdat Noord-Nederland zo beter bereikbaar wordt.
Het plan kost tussen de 5 en 10 miljard euro. Eerder kwam het niet in aanmerking voor het Nationaal Groeifonds, waaruit grote projecten die belangrijk zijn voor het aanjagen van de economie gefinancierd kunnen worden. Voor het fonds is in totaal 20 miljard euro gereserveerd. De voorganger van de Lelylijn, de Zuiderzeelijn, werd afgeblazen omdat de verbinding niet rendabel zou zijn.
D66 hoopt dat de Lelylijn in aangepaste vorm alsnog op financiering vanuit het fonds kan regelen. „Misschien komt de Lelylijn niet als eerste uit de rekenformules van het Groeifonds, maar wij vinden het maatschappelijk belang zo groot dat de lijn er moet komen,” aldus D66-fractievoorzitter Rob Jetten.