Verwonderd is André Zoutewelle (47). Sinds zijn boekenwinkel in Ederveen dicht moest, is de omzet toegenomen in plaats van afgenomen.
„Van collegawinkeliers hoor ik regelmatig andere geluiden zoals meer dan halvering van de omzet, dan word je stil van hoe het bij ons gaat.” Boekverkoper André Zoutewelle is aan het woord.
Het geheim in Ederveen? „Trouwe klanten die de lokale ondernemer willen steunen, is één van de belangrijke factoren. Mensen die elkaar tippen om bij ons een boek te kopen.” Dat gaat zo: „Dan krijg ik weer een appje met een foto van een boek op bol.com met de vraag: Kunnen jullie dit ook leveren? In de meeste gevallen kan dat ook en hebben de mensen het boek net zo snel in huis als wanneer ze het bij de bekende webshop zouden kopen.”
Het voorbeeld van het appje laat het al zien: volop gebruikmaken van social media is een tweede succesfactor in tijden van coronacrisis. „Zakelijk gebruiken we ze allemaal: WhatsApp, Instagram, Facebook, noem maar op. Op Instagram plaatsten we een filmpje waarin mijn vrouw voorlas uit een prentenboek. Daar rolt onmiddellijk verkoop uit. Kijkers willen dat prentenboek aanschaffen of vragen ons welke prentenboeken we nog meer aanraden!”
Persoonlijk contact is een derde factor van belang. „We zijn best druk met het beantwoorden van allerlei vragen die via social media of per telefoon binnenkomen. Als een bepaald boek niet leverbaar is, geven we advies voor een goed alternatief.”
Bezinning
Wat ook meespeelt is dat er door corona meer behoefte is aan bezinning. Zoutewelle, lid van de gereformeerde gemeente in Ede: „Ik krijg het idee dat mensen zich er van bewust worden dat het materialisme ook niet bevredigt. Er is meer behoefte aan Bijbelstudie en het lezen van goede boeken. Mensen geven elkaar rond Kerst en de jaarwisseling liever een goed boek dan een uitgebreid kerstpakket, zo lijkt het.”
Welke impact corona heeft, merkte het gezin Zoutewelle al in maart vorig jaar. „De vrijdag na biddag kreeg mijn vrouw Gerda de ziekte. Ze was er behoorlijk ziek van en heeft er tot de zomervakantie nog last van gehad. Dan merk je ook hoezeer de mensen in Ederveen meeleven. Dat is echt anders dan in de stad.”
Normaal gesproken stond Gerda (44) twee dagen in de winkel en André ook twee. Daarnaast werkt hij nog als zzp’er als begeleider van projecten voor goede doelen. Op zaterdag bediende een dochter de klanten in de winkel, die de familie Zoutewelle in 2017 overnam van Govert Kool.
Nu de winkel dicht zit, geniet Zoutewelle van de bezorgrondes die hij doet op maandag- woensdag- en vrijdagmiddag. „Dan spreek ik toch even live met mijn klanten. Niet in de winkel maar aan de voordeur. Want de gesprekken in de winkel missen we echt!”
Door die bezorgrondes werd voor Zoutewelle nog duidelijker waar zijn klanten allemaal vandaan komen. „Zo’n 60 procent komt uit Ederveen, 40 procent uit de regio. Dan heb ik het onder andere over Veenendaal, Ede, Lunteren, Renswoude en Scherpenzeel.”
Een paginagrote advertentie in het Reformatorisch Dagblad leidde tot klandizie in het gehele land. „Belangrijk is dan ook dat de website up-to-date is. Het mag niet zo zijn dat een klant bijvoorbeeld een tweedehands boek op de website ziet staan en bij het bestellen blijkt die dan al verkocht te zijn. Nee, de winkelvoorraad op de site moet je echt goed bijhouden.”
Deel 3 van een serie artikelen waarin mensen vertellen welke gevolgen de coronacrisis heeft voor hun werk. Volgende week maandag deel 4.