Wintercollectie kleding valt lastig te verkopen
De steunmaatregel van de overheid om moeilijk verkoopbare winkelvoorraden te vergoeden, is zeer welkom voor Ton Hollaar van modezaak BAZZ Jeans & Casual.
„De winkel sluiten gaat tegen al je gevoel als ondernemer in de detailhandel in”, zegt Hollaar (40). Op 15 december gingen de deuren dames- en herenmodezaak BAZZ Jeans & Casual in het Zuid-Hollandse Oud-Beijerland noodgedwongen dicht vanwege de lockdown. Is de decembermaand doorgaans goed voor twintig procent van de jaaromzet van BAZZ, dit keer verliep december „desastreus.”
Normaalgesproken gaat de wintercollectie vanaf de tweede week van december in de uitverkoop. Met de opbrengsten bouwt iedere retailer liquiditeit op om de zomercollectie –die in januari arriveert– te betalen, licht hij toe. Het verschil met de lockdown in het voorjaar is dat destijds er nog een heel seizoen was om te verkopen. Hollaar: „De bereidheid van de consument om te kopen, was er toen ook weer snel.”
Net als voor duizenden andere kledingzaken zit er voor Hollaar niets anders op om online zoveel mogelijk modeartikelen nog proberen van de hand te doen. Al lopen de bestellingen via de webshop aardig, de opbrengsten staan niet in verhouding tot de gebruikelijke winkelomzet, aldus de ondernemer.
Daarnaast neemt verkoop via de webshop arbeidsintensiever dan het helpen van een klant in de zaak. „Normaalgesproken verkoop je een T-shirt, broek en overhemd in een half uur tijd. Die tijd zijn we nu kwijt aan inpakken en verzending. En dan moet je nog maar afwachten of de bestelling niet retour wordt gestuurd.”
Toch benadrukt Hollaar blij te zijn met iedere klant en het belang dat consumenten bij de lokale ondernemer kopen. „Dat is nu van levensbelang voor de zaak.” De retailer huurt een pand van 1500 vierkante meter. „De kosten voor water en licht tikken dan best aan. We hebben met de eigenaar van het pand afspraken kunnen maken over de huur. Verder heb ik twaalf personeelsleden. Ik maak gebruik van de TVL-regeling voor vaste lasten. Van de NOW-regeling kan ik geen gebruik maken.”
Virtueel
Zijn twaalf winkelmedewerkers zijn iedere dag in de winkel te vinden. Daar maken ze de bestellingen klaar en plaatsen ze nieuwe producten in de webshop. Ook plaatsen ze berichten op socialemediakanalen en helpen ze klanten op afstand. Want bij BAZZ is virtueel shoppen mogelijk: een winkelmedewerker laat via videobellen de klant de collectie in de winkel zien.
Het ontbreken van perspectief wanneer de coronamaatregelen versoepeld worden, maakt deze tijd onzeker, zegt Hollaar. Hij zou graag zien dat de politiek met maatwerk komt. „Vanaf maart hebben we voorzorgsmaatregelen genomen. Niemand van het personeel heeft nog corona gehad. Ik vind mijn winkel veilig genoeg om open te kunnen. De Kruidvat hiernaast is vele malen kleiner en de klanten staan er bijna op elkaar als ze voor de kassa wachten.”
Wat vindt hij van de vergoeding van de overheid voor onverkochte voorraden, zoals vorige week bekend werd? „Alle steun is meer dan welkom. De omzet van het eerste en tweede kwartaal van 2021 zal vergeleken worden met die van 2019. Daarmee wordt het steunpakket veel constructiever dan ik had verwacht.”
Deel 2 van een serie artikelen waarin mensen vertellen welke gevolgen de coronacrisis heeft voor hun werk. Volgende week maandag deel 3.