Als marktkoopman Gert den Haan (40) uit Sint Philipsland in 2014 besluit om zijn groenten en fruit online te gaan verkopen, weet hij dat dit een gewaagde stap is. Maar na een stroeve start draait zijn webshop tegenwoordig overuren.
De handel in groenten en fruit zit de familie Den Haan in het bloed. In 1933 liep zijn grootvader al met de handkar van Rijnsburg naar de markt in Den Haag om zijn groenten te verkopen, vertelt Den Haan. „Er is sinds die tijd veel veranderd, maar de passie voor het vak hebben we nog steeds.”
Samen met broer Theo runt Den Haan een markthandel met de toepasselijke naam Groentebroer. Sinds 1999 staan de broers op diverse markten in Sint Philipsland (”Flipland”) en omgeving. Het werd sinds 2013 steeds moeilijker om het hoofd boven water te houden. De aanloop van klanten nam af en het vinden van goed personeel werd lastiger. Bovendien was het haast ondoenlijk om een vergunning voor een drukke markt te bemachtigen.
Appels
Zo ontstaat in 2014 het idee om hun producten ook via een webwinkel aan de man te brengen. Maar Den Haan wil wel dat hij, ook online, herkenbaar blijft als marktkoopman. „Vaak weten mensen niet hoeveel appels in een kilo gaan. Daarom moet de consument onze producten ook via de webshop zowel in stuks als in gewicht kunnen bestellen.”
Aanvankelijk zit er niet veel schot in de webwinkel. Den Haan wil bijvoorbeeld dat een klant bij het bestellen zo min mogelijk op zijn muis hoeft te klikken.
Webwinkel
„Op de markt werkt dat ook zo”, legt de Zeeuwse groenteboer uit. „Daar kopen mensen zonder al te veel poespas hun product. Maar veel webwinkels werken juist niet op die manier. Daarom moest voor onze webwinkel een speciaal pakket worden ontwikkeld. Dat heeft veel tijd en moeite gekost.”
In het begin krijgt hij zo’n veertig bestellingen per week. De broers bezorgen dan alleen nog in de eigen regio. Als mensen die verder weg wonen bij Den Haan aankloppen en ook groenten en fruit bij hem willen bestellen, besluit hij in te zetten op een landelijk bezorgbereik. „Op de markt werd het qua inkomsten toch steeds moeilijker, dus ik durfde de sprong te wagen”, blikt de groenteboer terug.
Dan begint de groei. In 2019 krijgt zijn bedrijf wekelijks 250 digitale bestellingen binnen. In 2020 loopt dit aantal zelfs op tot 800. Den Haan denkt dat de coronacrisis hieraan heeft bijgedragen. „Mensen zijn meer online gaan kopen. Daar plukken wij de vruchten van.”
Groentebroer blijft voorlopig present op de lokale markten. De inkomsten die de verkoop daar oplevert, beslaan 30 procent van de totale omzet. Den Haan: „Daarbij blijft echt contact met de klanten een mooi onderdeel van het vak. Daarom probeer ik daar zelf ook nog twee keer per week op de markt te staan.”
Levertijd
Het bedrijf wil zich vooral profileren op levertijd. Iedereen die voor 10 uur ’s ochtends bestelt, krijgt zijn groentepakket nog dezelfde avond thuisbezorgd. „Hoe verser, hoe beter. Of de klant nu in Groningen woont of in Limburg, wij zorgen ervoor dat hij zijn producten zo snel mogelijk ontvangt”, stelt de groenteboer.
Met een breed scala aan producten denkt Den Haan veel klanten aan te spreken. Zo verkoopt hij veel exotische fruitsoorten, maar ook mandarijnen van het Israëlische merk Jaffa. „Sommige supermarkten boycotten producten uit Israël, maar daar doen wij niet aan mee. Dit zijn gewoon erg goede mandarijnen. Die feedback krijg ik ook van veel klanten.”
Smartphone
Maar het grootste bereik hoopt Den Haan te kunnen boeken met een upgrade van de webwinkel. De huidige versie bleek niet goed te functioneren op de smartphone. Omdat veel mensen ook via hun mobiele telefoon willen bestellen, moest daar volgens hem iets aan veranderen. In maart hoopt Den Haan de smartphone-versie gereed te hebben. „Onlineverkoop heeft de toekomst, ook op het gebied van voedsel. Het is dus belangrijk om te blijven innoveren.”