Coulance gevraagd bij cadeaukaarten die verlopen tijdens lockdown
De branchevereniging van uitgevers van cadeaukaarten, BVCNL, roept bedrijven op om coulance te tonen naar consumenten die kaarten bezitten die alleen fysiek zijn in te wisselen. Dit vraagt BVCNL omdat veel winkels, horeca, bioscopen en andere bedrijven vanwege de overheidsmaatregelen nog langer gesloten blijven tijdens de tweede lockdown.
Kaartuitgevers voorkwamen tijdens de eerste lockdown ook al dat in die periode de geldigheid van cadeaukaarten verliep zonder mogelijkheid tot inwisselen.
Cadeaukaarten zijn populair in Nederland. Per jaar wordt naar schatting voor 1,5 miljard euro aan tegoedbonnen gekocht en cadeau gegeven. Tijdens de coronacrisis is het aandeel digitale cadeaukaarten sterk gestegen. Uit GfK-onderzoek is gebleken dat de fysieke cadeaukaart, met 79 procent van de aankopen, de populairste vorm blijft. Deze kunnen vaak ook online worden besteed, maar niet altijd.
De gevraagde soepelheid coulance heeft betrekking op tegoedbonnen met een geldigheid van maximaal drie jaar.