China legt vrijheid internetbedrijven aan banden
China legt de vrijheid van grote internetbedrijven aan banden. Daarmee wil Peking de groeiende dominantie van webwinkelconcerns Alibaba en Tencent een halt toe roepen. Zowel op het gebied van onlineshoppen als gamen overheersen die nu de markt.
Er is een reeks voorschriften opgesteld om concurrentievervalsend gedrag te voorkomen. Denk aan een verbod op het onderling delen van gevoelige consumentengegevens. Ook mogen grote bedrijven niet meer samenwerken om kleinere rivalen uit te persen. En bepaalde praktijken om diensten onder de kostprijs aan te bieden met als doel concurrenten uit te schakelen, zijn straks ook niet meer toegestaan.
„Dit is een keerpunt”, zegt Ma Chen, een mededingingsdeskundige bij het Chinese advocatenkantoor Han Kun Law Offices. Volgens hem voeren Chinese toezichthouders „de controle op omdat deze platformbedrijven te machtig zijn geworden en alle hoeken van het leven raken”.
De afgelopen tijd is er wereldwijd steeds meer aandacht voor het toezicht op de techsector. Zo liggen Facebook en Google in Europa en de Verenigde Staten onder een vergrootglas. In China zetten technische snufjes van bedrijven als Alibaba en Tencent de privacy van burgers onder druk. Technologie als gezichtsherkenning tot bigdata-analyse worden er steeds vaker toegepast.
Onlangs werd al duidelijk dat er een nieuwe koers aan zat te komen in China. Chinese autoriteiten staken in verband met aankomende veranderingen in de regelgeving een stokje voor de langverwachte beursgang van fintechbedrijf Ant Group, bekend van betaalapp Alipay. De gang naar de beurs van die Alibaba-dochter had de grootste beursgang ooit moeten worden.
De nieuwe Chinese regels zijn nog niet helemaal definitief. Er loopt nog een proces waarbij de kartelwaakhond van het Aziatische land om reacties vraagt van betrokken partijen.