KLM hoeft niet te rekenen op de tweede tranche van de staatssteun nu de pilotenvakbond VNV blijft weigeren om akkoord te gaan met een langer loonoffer. Minister Wopke Hoekstra (Financiën) zei dat tijdens een persmoment op het MediaPark in Hilversum. Hij noemde de opstelling van de bond „teleurstellend en ook risicovol voor het voortbestaan van het bedrijf”. Hoekstra voegde eraan toe dat „we de lening ook niet zullen verstrekken zolang de kaarten liggen zoals die nu liggen.”
Het gaat om 3,4 miljard euro steun in de vorm van een lening, waarvan bijna een miljard eerder al is overgemaakt. Dat hoeft niet te worden teruggestort.
Pilotenvakbond VNV weigerde zijn handtekening te zetten onder een clausule waarbij de vliegers genoegen nemen met een loonmatiging tot 2025, als naar verwachting het steunpakket afloopt. In de afspraken begin oktober was met KLM overeengekomen dat de piloten, maar ook het andere personeel, tot medio of eind 2022 aan arbeidsvoorwaarden in zouden leveren.
Vanwege de eis van Hoekstra dat de loonmatiging ook daarna moest doorlopen, wil KLM dat de vakbonden de clausule ondertekenen waarin ze beloven zich aan de versobering van de arbeidsvoorwaarden te houden voor de volle periode van de staatssteun. Hoekstra is blij dat vijf bonden en de ondernemingsraad zich wel hierachter scharen. Twee FNV-bonden die opkomen voor het cabine- en grondpersoneel, zijn nog in beraad. Hoekstra zegt tegen het ANP dat hij vindt dat de pilotenbond door de weigering „de existentiële crisis miskent waarin de KLM zich bevindt”.
Op de vraag of hij echt bereid is om KLM failliet te laten gaan, zegt hij: „We hebben steeds gezegd, er is ons veel aan gelegen om door te kunnen en ook KLM door te laten gaan. En tegelijkertijd is bij een onderneming waar we al zoveel voor gedaan hebben en die maximaal gebruik heeft gemaakt van de NOW-regeling en waar we eerder aandelen gekocht hebben, waar we nu een lening van 3 miljard op de plank leggen, het ook redelijk is om wat terug te vragen”, zei Hoekstra. „Het is goed nieuws dat de KLM-directie zich dat realiseert en zich daar hard voor heeft ingespannen.”
Binnen de bonden klinkt kritiek op de werkwijze van Hoekstra en van KLM. Zo zou Hoekstra al die tijd hebben geweten van de afspraken die tot uiterlijk 2022 liepen. De minister zou KLM en de bonden met zijn eisen vrijdag op het laatste moment voor het blok hebben gezet. Ook binnen de ondernemingsraad van KLM werden vraagtekens gezet bij de opstelling van de minister.
Maar volgens de minister is van meet af aan, in juni, al vastgelegd dat de loonmatiging moest duren zolang het steunpakket loopt. Ook de afgelopen maand heeft zijn ministerie dat op verschillende momenten en niveaus herhaald bij KLM, zegt hij tegen het ANP. „Daar kan geen misverstand over zijn geweest. De voorwaarden gelden voor de looptijd van de lening. Dat is een expliciete afspraak.” Mocht het bedrijf de lening eerder terugbetalen dan 2025, dan vervalt die afspraak wel. Maar gezien de situatie ziet het daar niet naar uit, aldus Hoekstra.