De 39 doden die woensdag in een vrachtwagen in Engeland werden gevonden, hadden allemaal de Chinese nationaliteit. Dat melden diverse Britse media. Het gaat om 38 volwassenen en een tiener.
In juni 2000 werd Engeland ook opgeschrikt door een dergelijk incident. Toen werden 58 lichamen gevonden in een vrachtwagen in de havenstad Dover. Het ging om Chinese immigranten die omkwamen door koolmonoxidevergiftiging. Zij zaten meer dan achttien uur opgesloten. De bestuurder van de vrachtwagen, een Nederlander, werd in 2001 veroordeeld tot veertien jaar cel. Hij maakte deel uit van een Chinese smokkelbende. Ook andere betrokkenen werden uiteindelijk veroordeeld.
De koeltrailer waarin de slachtoffers woensdag werden gevonden, komt uit Bulgarije. Volgens Britse media zijn de slachtoffers mogelijk door bevriezing om het leven gekomen, omdat de temperatuur in zo’n trailer kan zakken tot 25 graden onder nul. Of de bestuurder op de hoogte was van de inzittenden, is niet duidelijk. De Britse politie onderzoekt of de georganiseerde misdaad achter het transport zit.
De trailer kwam dinsdag om 14.49 uur in Zeebrugge aan en is die middag per schip vertrokken naar Engeland. Woensdag om 01.00 uur is de trailer van het schip geladen in Purfleet. De politie trof de trailer niet veel later aan op een industrieterrein in Grays. Vanwege de vondst zijn in Noord-Ierland inmiddels twee locaties doorzocht. De doorzoekingen waren vermoedelijk op plekken die gelinkt worden aan de opgepakte bestuurder.
Menselijke warmte
Dirk De fauw, burgemeester van Brugge, bracht naar voren dat koeltrailers in de haven moeilijk te controleren zijn. Volgens hem kunnen scanners geen menselijke warmte detecteren omdat de containers zo goed zijn afgesloten. Ook de inzet van speurhonden en CO2-meters om de aanwezigheid van mensen te detecteren zou daardoor veelal zinloos zijn.
De Koninklijke Marechaussee, die is belast met de bewaking van de Nederlandse buitengrenzen, werkt met zogenoemde migratiehonden bij het speuren naar verstopte migranten. De dienst beaamt het verhaal van De fauw. „Onze migratiehonden hebben de geur van mensen nodig om aan te slaan,” zegt woordvoerder Steven Comba. „Die honden zijn daarop getraind. Als de container echter hermetisch is afgesloten dan kunnen de honden ook niets ruiken. Op dit moment hebben we negen van dergelijke honden voor heel Nederland. We werken aan een uitbreiding naar veertien migratiehonden.”
Toch hebben deze honden in het verleden wel degelijk mensen ontdekt in koelcontainers. Comba wil niet ingaan op de omstandigheden of vindplaatsen en om hoeveel mensen het ging. „We hebben een paar keer mensen aangetroffen in koelwagens.”
De Koninklijke Marechaussee, maar ook het Havenbedrijf Rotterdam en ferrybedrijven laten weten dat alles controleren onmogelijk is. Comba: „Na selectie gaan we aan de slag. Alles openmaken en controleren is onmogelijk.”
Overigens staan de negen honden van de Koninklijke Marechaussee er niet alleen voor. In het Rotterdamse havendomein zetten alle ferrybedrijven ook na selectie eigen speurhonden en CO2-meters in. Het gaat in dit geval dan meer om het vinden van zogenoemde inklimmers in normale containers en vrachtwagencombinaties.