Steviger aanpak bescherming persoonsgegevens is belangrijk
Wat stelt privacy anno 2018 nog voor? Door de opkomst van vooral internet en sociale media is er –letterlijk– achter de schermen van mensen die digitaal actief zijn ontzettend veel bekend.
Illustratief is een onderzoek van de NOS naar de beschikbaarheid van informatie over drie bekendere Nederlanders bij negen bedrijven als Google, Twitter, Facebook, WhatsApp en Netflix. Hieruit blijkt dat deze ondernemingen heel veel weten. Als alle digitale gegevens van de drie personen zou worden geprint dan ging het om maar liefst 3 miljoen A4’tjes. Zo had Google nog steeds in zijn bestand staan op welke dag en op welk tijdstip iemand zes jaar geleden naar een marineblauw Adidaspak zocht.
Ook blijken de bedrijven soms gegevens te bewaren die je zelf hebt verwijderd. Op die manier bestaat er van mensen die digitaal actief zijn –en hun gegevens onvoldoende hebben afgeschermd– een schaduwboekhouding die bedrijven gebruiken voor met name commerciële doeleinden.
In de achterliggende jaren is door het toenemende gebruik en misbruik van digitale persoonsgegevens een beweging op gang gekomen om de privacy van mensen beter te beschermen. Dat is begrijpelijk en nodig. Te meer daar al verschillende keren gevoelige informatie op straat kwam te liggen door fouten bij een gemeente, een ziekenhuis of een andere organisatie. Ook door het hacken van sites en databestanden wordt de privacy van mensen regelmatig geschonden.
Terecht is de druk om persoonlijke gegevens beter te beschermen stevig opgevoerd. Het is daarom goed dat de Europese Unie en de lidstaten hierbij de handen ineen hebben geslagen. Vanaf vrijdag geldt in de EU één privacywet: de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
Alle overheden, bedrijven, kerken, scholen en andere instanties moesten de afgelopen tijd maatregelen treffen om de privacy beter te waarborgen. Zij moeten precies documenteren welke persoonsgegevens ze in handen hebben, hoelang ze die bewaren en wat ze ermee doen. Doen ze dit niet, dan kunnen ondernemingen en organisaties hoge boetes krijgen. Kleinere instanties krijgen nog enige tijd om hun zaken op orde te brengen, maar het moet wel gebeuren.
De steviger aanpak is een goede zaak. Privacy is belangrijk en misbruik moet worden voorkomen. Daarom is het belangrijk dat toezichthouder Autoriteit Persoonsgegevens (AP) goed onderzoek gaat doen naar de naleving bij bijvoorbeeld grote technologiebedrijven als Google.
Maar er is ook een keerzijde. Veel mensen delen zelf allerlei persoonlijke en gevoelige informatie over zichzelf via met name sociale media. In die zin moet de overheid ook de eigen verantwoordelijkheid sterker benadrukken.