Economie

Webwinkel Wearpods moet gedupeerde consumenten terugbetalen

Webwinkel Wearpods moet gedupeerde consumenten hun geld teruggeven en lopende klachten zo snel mogelijk oplossen. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) bepaald. Doet het bedrijf dit niet, dan volgt mogelijk een boete of een last onder dwangsom.

ANP
27 August 2020 09:52Gewijzigd op 16 November 2020 20:12

Wearpods verkocht online draadloze oordopjes die het rechtstreeks uit China importeerde. Bekende influencers werden ingezet voor de promotie. Veel consumenten die zaken deden met het bedrijf deden hun beklag over de onderneming. Zo werden artikelen niet of te laat ontvangen. Daarnaast voldeed de bestelling vaak niet aan de beschrijving op de site.

Wearpods, dat zich vooral richtte op jonge consumenten, is inmiddels gestopt met de verkoop. Als de website weer actief wordt en de eigenaar van Wearpods daarmee opnieuw de consumentenregels overtreedt, zal de ACM optreden. De maximale boete die kan worden opgelegd is volgens de ACM 900.000 euro.

Volgens de toezichthouder zijn er steeds meer partijen op internet actief die geen eigen voorraad aanhouden, maar hun producten rechtstreeks uit bijvoorbeeld China importeren. Dit heet dropshipping en is toegestaan, maar bedrijven moeten zich net als alle webwinkels aan de regels houden die consumenten beschermen.

Zo zijn webshops onder meer verplicht om de mogelijkheid te bieden om producten retour te zenden. Verder moet bekend zijn waar consumenten met vragen en klachten terecht kunnen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer