Economie

„Corona jaagt ov-reiziger deelauto in”

De ‘intelligente lockdown’ heeft aanbieders van deelauto’s onverwachts groei opgeleverd, bleek donderdag. Waar ze door maatregelen tegen het nieuwe coronavirus in maart nog een harde klap kregen, is het gebruik van gemeenschappelijke auto’s volgens SnappCar en Greenwheels nu hoger dan een jaar geleden.

Redactie economie
4 June 2020 10:52Gewijzigd op 16 November 2020 19:27
Een deelauto van autoverhuurplatform GreenWheels.   beeld ANP, Lex van Lieshout
Een deelauto van autoverhuurplatform GreenWheels. beeld ANP, Lex van Lieshout

Dat komt volgens de bedrijven vooral doordat reizigers het openbaar vervoer nog mijden wegens de virusuitbraak. SnappCar, maker van de gelijknamige app waarop particulieren hun auto te huur aanbieden, ziet dat het aantal ritten via de deelauto’s de afgelopen tijd 15 procent hoger ligt dan in dezelfde periode in 2019. In de eerste weken nadat het coronavirus Nederland had bereikt, halveerde het aantal boekingen nog. Na dat dal ging het aantal ritten hard omhoog.

Topman Victor van Tol van SnappCar denkt dat mensen zonder eigen auto vaker het openbaar vervoer mijden door het coronavirus. „We hebben te maken met een versnelling omdat mensen nog huiverig zijn voor de trein”, zegt hij. „We vragen mensen natuurlijk niet waarom ze een auto huren, maar je ziet wel dat trips korter worden en korter van tevoren worden geboekt”, aldus Van Tol. Dat auto’s vaker ad hoc worden gehuurd heeft er volgens hem mee te maken dat ze vaker worden gebruikt voor noodzakelijke afspraken of voor werkritjes.

Via SnappCar worden zo’n 50.000 auto’s aangeboden. Daarmee is de app goed voor circa tachtig procent van alle in Nederland aangeboden deelauto’s, hoewel die voertuigen lang niet altijd worden verhuurd.

Recordaantal

Branchegenoot Greenwheels, dat in Nederland bijna 2800 eigen auto’s te huur aanbiedt, merkt ook dat de populariteit van deelauto’s toeneemt. De bezettingsgraad van Greenwheels-auto’s steeg in mei met 30 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Vorige maand kreeg het bedrijf er bovendien een recordaantal nieuwe abonnees bij, ruim de helft meer dan het aantal nieuwe klanten in mei 2019. Dat terwijl vlak na de afkondiging van lockdownmaatregelen het gebruik van de rode deelauto’s halveerde.

Het mijden van het openbaar vervoer speelt daarin volgens algemeen directeur Andrew Berkhout een grote rol, hoewel de markt voor deelauto’s al enkele jaren in de lift zit. „Ik denk dat corona nu een extra zetje geeft”, verklaart hij. „De groei zet zich nu versneld door. Dat is mooi want hierdoor komen er minder auto’s op straat en worden steden leefbaarder.”

Thuiswerken

Om te voorkomen dat na de zomer iedereen weer tegelijk het openbaar vervoer of de auto gaat gebruiken, moeten werknemers gestimuleerd blijven om thuis te werken. In het onderwijs moet er een combinatie gevonden worden van online en fysiek onderwijs. De Denktank Coronacrisis, een initiatief van de Sociaal-Economische Raad (SER), kwam woensdag met dat advies.

De denktank bekeek, op verzoek van het kabinet, hoe het overheidsbeleid ten aanzien van de coronacrisis vanaf 1 september ondersteund kan worden. Gepleit wordt „het grootste thuiswerkexperiment dat ooit gestart is” te onderzoeken. Gezond thuiswerken moet gestimuleerd worden. Ook zouden werkenden hun werktijden meer moeten spreiden over de dag.

Om pieken in de spits van het openbaar vervoer te voorkomen adviseert de werkgroep te zorgen voor „positieve prijsprikkels”, ofwel kortingen voor reizigers buiten de spitstijden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer