Veel hinder voor scheepvaart door hoogwater
De scheepvaart ondervindt veel hinder van een nieuwe hoogwatergolf in de grote rivieren. Rijkswaterstaat heeft dinsdagmorgen de hoogwaterkering bij Ravenswaaij in het Amsterdam-Rijnkanaal weer gesloten om het randstedelijke gebied tussen Lek en kanaal te beschermen tegen een overstroming.
Zondag zijn vanwege de hoge waterstanden zowel de stuwen als de sluis in de Nederrijn bij Driel gesloten. Binnenschippers vanuit en naar Duitsland kunnen niet over de Rijn varen en moeten een omweg maken die voor ongeveer 12 uur langer varen zorgt. Die omweg leidt deels door het Amsterdam-Rijnkanaal, waar nu de keersluis Ravenswaaij ook gesloten is. De schepen moeten de naastgelegen Prinses Marijkesluis gebruiken. Daar zullen de wachttijden flink oplopen, verwacht Rijkswaterstaat.
De sluiting van de hoogwaterkering in het kanaal gaat waarschijnlijk twee tot vier dagen duren.
Uiterwaarden en overloopgebieden langs de grote rivieren stonden in veel gevallen nog onder water door de verhoogde waterstanden begin februari. Het water in die gebieden en in de nevengeulen gaat de komende dagen verder stijgen, aangezien de Rijn bij Lobith door hevige regenval in het stroomgebied naar verwachting stijgt ongeveer 13,50 meter boven NAP. Ook kades langs de rivieren lopen onder.
Vervoersmaatschappij Breng heeft alle busritten over de Nijmeegse Waalkade dinsdag tot nader order geannuleerd. In een aantal gemeenten kunnen auto’s niet meer parkeren langs de rivier, terwijl natuurbeheerders hun kuddes wilde dieren in de uiterwaarden op het droge brengen. Veel veerponten over de Maas en de IJssel zijn uit de vaart genomen.
De Maas gaat volgens Rijkswaterstaat de komende dagen opnieuw stijgen na een daling maandag. De stuwen bij Belfeld, Roermond en Sambeek zijn gestreken. Rijkswaterstaat voorziet dat de hoge waterstanden na het weekeinde voorbij zijn.