„Maximumsnelheid op snelwegen overdag terug naar 100 km/u”
In de strijd tegen stikstof gaat de snelheid op snelwegen overal omlaag naar 100 kilometer. Op wegen waar een maximumsnelheid geldt van 130, mag straks alleen tussen 19.00 uur en 06.00 uur zo hard worden gereden.
Volgens ingewijden is dat onderdeel van het stikstofplan dat het kabinet woensdag presenteert. De coalitie heeft hierover dinsdag een akkoord bereikt. Met het verlagen van de maximumsnelheid krijgt de coalitie ruimte om bouwprojecten door te laten gaan. De stikstofbaten zouden zelfs ten goede kunnen komen aan de agrarische sector.
Het verlagen van de maximumsnelheid is een pijnlijke maatregel voor de grootste regeringspartij VVD. De liberalen wilden juist dat op veel meer wegen 130 kilometer per uur kon worden gereden.
Het kabinet zegt wel toe in Brussel te praten over mogelijke samenvoeging van speciaal beschermde Natura 2000-gebieden, zeggen betrokkenen. Een groter aantal hectaren per natuurgebied betekent dat er, volgens de Europese richtlijn, meer stikstof mag neerdalen in zo’n gebied. Mogelijk hoeven de partijen daardoor minder ingrijpende maatregelen te nemen om de stikstofneerslag in bepaalde kleine gebieden te verminderen.
Met het akkoord heeft de coalitie een crisis afgewend over de stikstofuitstoot en -neerslag in Nederland. Het kabinet probeert al bijna een half jaar met man en macht een oplossing te vinden voor het stikstofprobleem. Eind mei oordeelde de Raad van State dat het Nederlandse stikstofbeleid niet genoeg bescherming biedt aan beschermde gebieden.
Onder de overeengekomen maatregelen valt ook de overgang naar veevoer met speciale enzymen, die ervoor zorgen dat koeien minder stikstof uitstoten. Ook moet flink worden geïnvesteerd in natuurbescherming en -herstel, melden coalitiebronnen. Daarnaast komt er een noodwet om te zorgen dat projecten - zoals dijk- en kustversterking - die belangrijk zijn voor de veiligheid gewoon door kunnen gaan.
Andere maatregelen die de coalitie heeft laten onderzoeken, zoals een regeling om het aantal vieze dieselbusjes te verminderen, maken geen deel uit van de reeks maatregelen.
Het pakket dat woensdag wordt gepresenteerd gaat specifiek over maatregelen op de korte termijn, zodat de vergunningverlening voor woningbouw niet te lang stilligt. Ook belangrijke infrastructurele projecten moeten weer op gang komen. Coördinerend minister Carola Schouten (Landbouw) wil voor 1 december een akkoord bereiken met de provincies over maatregelen op de langere termijn, zoals het opkopen van boerenbedrijven.