Wereldprimeur: circulair Veluxdakraam van sloophout
Een bouwvakker sjouwt een Veluxdakraam op zijn schouder het schuine dak op. Langzaam laat hij het zakken in het daarvoor bestemde gat. Een routineklus is het, maar hiermee heeft hij wel het eerste circulaire dakraam geplaatst.
De komende weken zullen er hier in Eindhoven nog negentig volgen, als onderdeel van een renovatieproject van woningcorporatie Woonbedrijf.
Maandag werd bij A. van Liempd Sloopbedrijven in Sint Oedenrode het eerste officieel gerecyclede Veluxdakraam gepresenteerd. Een wereldprimeur, volgens Ronald Bal van Velux Nederland. Samen met het genoemde sloopbedrijf startte de Deense fabrikant van dak- en kantelramen anderhalf jaar geleden een project om deze dakramen op de markt te brengen.
„Het gaat nu nog om kleine aantallen”, erkent Bal. „Maar we doen het in ieder geval.” Arie van Liempd, eigenaar van het gelijknamige sloopbedrijf, beaamt dat volmondig. „Er wordt ontzettend veel over een circulaire economie gepraat. Vandaag laten we met elkaar zien wat het is.”
Het hout waarvan de dakramen gemaakt zijn, is ruim honderd jaar oud en afkomstig uit woningen in de Rotterdamse wijk Spangen. Slopers van Van Liempd haalden het met de nodige voorzichtigheid uit de panden, waarna specialisten het spijkervrij maakten. Daarna werden de balken gezaagd en vervoerd.
In eerste instantie waren ze bij Velux nogal sceptisch, aldus Barthel van Dinther, commercieel manager bij het sloopbedrijf. „Totdat we een proefexemplaar opstuurden. De houtkenners daar wisten niet wat ze zagen. „Deze kwaliteit hebben we al in twintig jaar niet meer gezien”, zeiden ze. Dat klopt ook wel. Het hout dat wij hergebruiken, is minimaal vijftig jaar oud. Het komt uit bossen waar de bomen minder snel hoefden te groeien. Hedendaags productiehout is van mindere kwaliteit omdat het uit kweekbossen komt.”
Velux levert de dakramen met een FSC 100 procent Recycled-certificaat. Ook gelden dezelfde garantievoorwaarden.
De eerste 93 dakramen zijn bestemd voor woningcorporatie Woonbedrijf in Eindhoven. Volgens Paul Terwisscha van Scheltinga, directeur vastgoed bij Woonbedrijf, zou het nog mooier zijn als het sloophout ook uit Eindhoven afkomstig was geweest. „Maar ook nu is het een gaaf project. En wat niet is kan nog komen.”
Bouwmaterialen
Van Liempd begon dertig jaar geleden, toen hij zijn sloopbedrijf startte, al met hergebruik van bouwmaterialen. Dat het onderwerp nu opeens in de belangstelling staat, doet hem goed. „Circulariteit in de bouw begint bij de sloopbedrijven.” Hij wijst naar een raamkozijn. „Dat gaat bij een andere sloper misschien de container in; voor ons levert het 1200 euro op. Maar ja, dan moet je er wel een halfuurtje langer over doen om het er heel uit te halen. Een kraanmachinist moet dus weten wat hij doet.”
Zijn commercieel manager noemt het bedrijf dan ook geen sloper maar een grondstoffendelver. „Bijna alles kunnen we hergebruiken. Deuren blijven bij ons deuren en goede balken verwerken we met een minimum aan afval tot geschikt hout om opnieuw te gebruiken. Door Velux bijvoorbeeld.
Omdat er nu hergebruikt hout in het dakraam zit, daalt het grondstofgebruik volgens Ronald Bal met zo’n 30 procent. „Nederland heeft nu de primeur, maar ik hoop dat we op termijn ook aanvragen krijgen uit andere landen, zoals Denemarken, Duitsland en Oostenrijk. Daar zal ook vast ergens zo’n sloper als Van Liempd zitten waar we mee samen kunnen werken.”
Zo’n zes jaar geleden maakte Arie van Liempd al een kozijn van hergebruikt hout. „Dat het kon, wisten we allang. Met Velux als partner kunnen we eindelijk laten zien dat het ook werkt. Het betekent ook dat je niet alleen circulair bezig kunt zijn. Je doet het altijd samen.”
Consumenten zien alleen aan een speciaal keurmerk dat het om een bijzonder dakraam gaat. Via een code is op de website van Velux de herkomt van het hout te achterhalen.
Het zal de bouwvakkers in Eindhoven een zorg zijn. Ze hebben het raam er ondertussen in zitten. Op naar het volgende.