„In elke preek moet Christus centraal staan”
Staat Christus of de Drie-eenheid centraal in het Evangelie? Dat lijkt een onbelangrijke vraag, zegt dr. D. A. Carson. „Misschien zeg je na een paar seconden nadenken: „Allebei, op naar de volgende vraag.” Maar dat gaat toch wat te snel.”
De hoogleraar Nieuwe Testament uit het Amerikaanse Deerfield (Illinois), die zaterdag op het Evangelium21-congres in Hamburg sprak, signaleert dat steeds meer christenen moeite hebben om Christus in het Oude Testament te „ontdekken.” Een preek over een oudtestamentische tekst waarin Christus centraal staat, vinden ze kunstmatig. „Het gaat in de Bijbel toch om het werk van de drie-enige God?”
Volgens dr. Carson is er echter geen sprake van een tegenstelling. In de Bijbel gaat het om het Evangelie, met daarin de dood van Christus als „focus en zwaartepunt. Het goede nieuws is dat God zondige mensen redt door middel van de dood van Zijn Zoon. Daarom zegt Paulus: „Ik had mij voorgenomen niets anders onder u te weten dan Jezus Christus, en Die gekruisigd.””
Wat moeten christenen daarmee? „Sommige mensen citeren graag de aan Franciscus van Assisi toegeschreven woorden: „Predik het Evangelie, desnoods met woorden.” Als hij dit werkelijk heeft gezegd, was hij heel dom. Het is net alsof je tegen een Duitse nieuwslezer zegt: „Breng het nieuws, desnoods met woorden.” Nee, het Evangelie moet verkóndigd worden.”
Dr. Carson liet zien dat het Oude Testament op heel veel verschillende manieren vooruit wijst naar het werk van Christus. „Zoals de tempel in Jeruzalem, een ontmoetingsplaats tussen God en Zijn volk. De Israëlieten konden echter niet zomaar in en uit lopen. Het was een ontmoeting tussen een heilig God en een zondig volk. Ontmoeting was één keer per jaar mogelijk, alleen door middel van de hogepriester, door het bloed van de offers, onder bedreiging van de dood.”
De schrijver van de brief aan de Hebreeën wijst erop dat Christus de grote Hogepriester is, door Wie zondige mensen vrijmoedig tot God kunnen gaan. Zo zijn er volgens dr. Carson in het Oude Testament allerlei thema’s –naast tempel bijvoorbeeld stad, offer en verbond– die uitlopen op het werk van Christus. Het thema ”rust” komt bijvoorbeeld terug in de schepping, in de tien geboden, en in het beloofde land. „Totdat in Christus de ware rust wordt gevonden.”
Ook dr. Bryan Chapell, predikant van Grace Presbyterian Church in Peoria (Illinois) in de Verenigde Staten, wees op de „doorgaande verhaallijn van de verlossing” in de Schrift: de genade van God voor gevallen zondaren ontvouwt zich steeds meer, totdat die volledig in Jezus Christus wordt uitgedrukt.
Dr. Chapell pleitte voor een prediking waarin Christus centraal staat. „In het Oude Testament wordt Christus natuurlijk niet in elk Bijbelvers genoemd. Het gaat erom dat de genade zich ontvouwt en culmineert in Hem. Sommige passages wijzen rechtstreeks naar Christus, andere teksten bereiden ons voor op wie Hij is en wat hij doet.”
De genade van God moet in elke preek naar voren komen, vindt hij. „Anders gaan mensen denken dat ze door hun eigen werken zalig worden. Velen verwarren wet en genade met elkaar. De wet zegt: wat je doet, bepaalt wie je bent. Genade houdt in: wie je bent –door Christus– bepaalt wat je doet. Dat mogen we nooit omdraaien. Door het geloof ontvangen we alles wat Christus heeft gedaan, uit genade.”