Binnenland

Frustratie over vliegroutes Lelystad Airport bereikt grote hoogte

De verwarring en de frustratie over de vliegroutes van Lelystad Airport stijgen naar steeds grotere hoogten. Onverwachts duiken er nieuwe routes en nieuwe vlieghoogten op. Ede krijgt ineens dubbel zo veel vluchten voor z’n kiezen.

27 September 2017 12:01Gewijzigd op 16 November 2020 11:34

„Volksverlakkerij, volksverlakkerij…” Met veel kabaal keert een actiegroepje zich in Apeldoorn tegen de geluidsoverlast van vliegtuigen uit Lelystad. Pakweg 700 mensen bezochten dinsdagavond een chaotische informatieavond van het ministerie over geplande vliegroutes. Burgers zijn boos. Cynisch. Gefrustreerd. Gedeputeerde Meijers van de provincie Gelderland krijgt de volle laag. Of ze wel weet wat er in haar provincie leeft? „Ja”, zegt ze. „Ik zie het in de zaal. Mensen zijn boos en bezorgd.” Hoongelach stijgt op.

Onder vuur

Gelderland ligt onder vuur. De provincie zat toch aan de Alderstafel tijdens de besprekingen over de vliegroutes? „Het oorspronkelijke voorstel was onacceptabel”, bezweert Meijers. Ze claimt de vliegroutes van 1800 meter naar 2700 meter te hebben gekregen. Leuk, maar voor het Paracentrum in Teuge nog altijd te laag.

De verwarring over de vliegroutes bereikt steeds grotere hoogte. Hoe is het mogelijk, wil een inspreker weten, dat ín de zaal vlieghoogtes van 1800 meter circuleren en buiten de zaal 2700 meter? Op officiële documenten van het ministerie? „Sorry, ik heb er geen vertrouwen meer in.”

Lelystad Airport moet vanaf april 2019 uitbreiden om vakantievluchten van Schiphol op te vangen. Kamer en kabinet hebben in 2015 ingestemd met groei van Lelystad, maar géén vluchtroutes vastgesteld. Vlak voor de zomer zijn de routes officieel vastgelegd. Provincies, gemeenten en burgers voelen zich overvallen.

Een onverwachte verlegging van de routes gooit nieuwe olie op het vuur. Staatsecretaris Dijksma maakte dinsdag bekend één naderingsroute samen te voegen met een vertrekroute van Lelystad, maar wel op een hoger niveau (3 kilometer). De tracés blijken ineens minder in beton gegoten dan eerder gesteld.

Vertrekkende en aankomende vliegtuigen van Lelystad Airport komen straks langs Apeldoorn en over Ede-Wageningen-Tiel. Naar verluidt 72 stuks per dag. Dijksma meldt haar voorgenomen wijziging in een bijzin van een brief aan de Tweede Kamer. Pas tijdens drukbezochte informatieavonden komt de wijziging boven water.

Gelderland, Ede, actiegroep Red de Veluwe en Oener Belang reageren ontzet. „Niet geïnformeerd”, is de repeterende klacht. Oener Belang trekt fel van leer. „Het ministerie misleidt het publiek”, schrijft de organisatie aan Dijksma. „De voorgenomen laagvliegroutes zijn volstrekt onacceptabel.” Ook al omdat de vliegtuigen boven Oene vol gas geven om verder te klimmen.

Complex

Voorzitter Hans Alders van het overlegorgaan voor de luchtvaart –de Alderstafel– wijst erop dat de indeling van het luchtruim „ingewikkeld” is. Bij de verdeling moet rekening worden gehouden met zowel het vliegverkeer van Schiphol als met militaire luchtvaart. „Een buitengewoon complexe puzzel.”

De vakantievluchten mogen in elk geval tot 2023 geen gebruikmaken van hogere luchtlagen. Eerst is een herindeling van het luchtruim noodzakelijk. „Maak dan éérst een herindeling, open pas dan een vliegveld”, briesten boze burgers dinsdagavond.

De Tweede Kamer buigt zich morgen opnieuw over de vliegrouteperikelen. In november moet er een besluit vallen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer