Minister en Van Vollenhoven weer op goede voet
Minister Peijs van Verkeer en voorzitter Van Vollenhoven van de Raad voor de Transportveiligheid staan weer op goede voet met elkaar. De minister zei donderdag in de Tweede Kamer dat zij het conflict met hem over veiliger spoor niet op de spits wil drijven. Hij sprak van een misverstand.
Peijs viel deze week uit naar Van Vollenhoven. Dan moeten we op zoek naar een andere voorzitter, zei ze naar aanleiding van uitlatingen van Van Vollenhoven dat hij zou stoppen met onderzoeken naar treinongelukken als er niet snel een beter veiligheidssysteem komt.
Hij doelde op ongelukken waarbij het ATB–systeem (automatische treinbeveiliging) een rol speelt. Aanleiding was het ongeluk van vrijdag bij Amsterdam Centraal Station waar een volle intercity op een rangerende dubbeldekkerstrein reed. Er vielen twintig gewonden.
Diverse Kamerleden, zoals Van Hijum (CDA) en Hofstra (VVD) riepen de twee kemphanen op hun publiek geruzie te staken. Van der Staaij (SGP) viel ook uit over de ongelukkige toonhoogte van een brief aan de Kamer. Peijs rept daarin over voorbarige uitspraken en schrijft dat zij zich hogelijk verbaast over de werkwijze van Van Vollenhoven.
De betrokkene, donderdag aanwezig in de Kamer, liet weten dat alles op een misverstand berustte. De raad zal altijd onderzoek doen naar de oorzaak ven treinongelukken. Iets anders zijn rapporten over het ATB–syteem. Daarvan heeft de raad er al diverse geschreven. Hoeveel daarvan verwacht de Kamer nog van mij, aldus Van Vollenhoven.
De Kamer had de minister opgetrommeld vanwege het ongeluk in Amsterdam. Maar een meerderheid toonde zich ingenomen met haar toezegging om het bestaande ATB–systeem op de ongeveer vierhonderd meest risicovolle punten aan te passen. Dat kost volgens eerste schattingen 40 miljoen euro. Peijs zei, tot enige verbazing van Kamerleden, dat Amsterdam niet bij die vierhonderd punten zit. Van Vollenhoven wilde geen commentaar geven op Peijs’ aanpak. Hij was onvoldoende op de hoogte daarvan, zei hij.