Economie

December pakketmaand: Verzender biedt veel opties

Webshops, logistieke bedrijven en bezorgers draaien op volle toeren in dé pakketmaand van het jaar. December zal met pakjesavond, Kerst en oud en nieuw ook dit jaar weer goed zijn voor miljoenen pakketten. De klant bestelt gretig bij webshops: de verzender dus.

Evert Barten
2 December 2016 11:04Gewijzigd op 16 November 2020 09:07
Overzicht van het sorteercentrum van PostNL in Amersfoort. beeld RD, Anton Dommerholt
Overzicht van het sorteercentrum van PostNL in Amersfoort. beeld RD, Anton Dommerholt

Per dag gaan er tienduizenden pakketjes de deur uit bij bol.com, de grootste webshop van Nederland, onderdeel van Ahold Delhaize. „De aantallen kunnen per dag verschillen”, legt woordvoerster Marjolein Verkerk uit. „We zitten midden in de drukste tijd van het jaar. December –en het laatste deel van november– is traditioneel de beste maand. Rond de feestdagen ontvangen we drie tot vier keer meer bestellingen dan op een gemiddelde dag in de rest van het jaar.”

Over welke aantallen we het dan hebben? „Vorig jaar op de drukste dag werden er zo’n 350.000 artikelen bij ons besteld.” Voor dit jaar verwacht Verkerk een nóg hoger aantal. „De feestdagenperiode zal in totaal goed zijn voor ongeveer 9 miljoen artikelen, zo’n 3 miljoen meer dan vorig jaar in dezelfde periode.”

Andere partijen in de sector, zoals PostNL, zien eenzelfde trend. „In het derde kwartaal hebben we een plus gerealiseerd van 12 procent in volume”, aldus Liesbeth Kaashoek, directeur pakketten Benelux van PostNL. Deze week, traditioneel een van de drukste weken van het jaar, vestigde PostNL zelfs een record: ruim 5 miljoen pakketten werden verwerkt. Het was dinsdag dan ook een drukte van belang in het sorteercentrum in Amersfoort.

Webshops

De groei heeft alles te maken met de toenemende aantal webshops. Had volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in 2010 nog 24 procent van de winkels in de detailhandel een webshop, in 2015 was dit al 42 procent. En dan zijn er nog de ‘pure’ webshops, die vorig jaar een omzetgroei van zo’n 20 procent in de boeken zetten.

Neem bol.com, waar de omzet gemiddeld met 30 tot 35 procent per jaar toeneemt. Een dezer weken zal de webwinkel voor het eerst in de ruim zeventienjarige geschiedenis de jaaromzetgrens van 1 miljard overschrijden. Webwinkelorganisatie thuiswinkel.org meldde donderdag dat webwinkels afgelopen week, voorafgaand aan pakjesavond, voor 1,3 miljard euro aan speelgoed, boeken en elektronica hebben verkocht: 35 procent meer dan vorig jaar.

Dat zijn enorme aantallen. Een cent meer of minder bezorgkosten per pakket maakt dan ook verschil. Is de goedkoopste bezorger dus de beste voor een verzender? Nee, dat hoeft niet zo te zijn, zegt Verkerk van bol.com. „Het draait zeker niet alleen op de prijs. We werken al ruim zeventien jaar samen met PostNL. Om onze klanten een zo goed mogelijke winkel te bieden, kijken we behalve naar de prijs vooral naar service, waarbij gemak en keuze vooropstaan.”

Positief gevoel

Ze somt een aantal dingen op, zoals het bezorgen op zeven dagen per week –ja, ook op zondag– en leveren op dezelfde dag waarop het artikel is besteld, het zogeheten ”same day delivery”. Allemaal omdat de klant het zo wil. Verkerk: „Ook vinden we het belangrijk om zo goed mogelijk te communiceren met onze klanten over hun levering. Denk aan ”track and trace”. En uiteraard moet de pakketbezorger een goede kwaliteit leveren en een positief gevoel brengen aan de deur.”

Zomaar overstappen op een ander bezorgbedrijf zou ook praktische uitdagingen met zich meebrengen, aldus Verkerk. „Om optimaal met elkaar te kunnen samenwerken, is het belangrijk dat logistieke systemen goed op elkaar zijn aangesloten. Dat is iets waar je als partners samen voor langere tijd aan werkt en in investeert.”

Verzendkosten zijn steeds vaker een middel voor webshops om zich te onderscheiden. Wie nu naar de site van Wehkamp gaat, ziet het direct: „Yes! Nu gratis verzending vanaf 20 euro (t/m 31 december 2016)”. Coolblue verzendt meestal gratis, vooral omdat het bedrijf relatief duurdere producten verkoopt. Toch komen de kosten wel ergens terug, aldus Wouter van Benten, topman van pakketbezorger DHL Nederland. „Wij krijgen betaald voor de inspanning die wij leveren. Als een consument een product gratis kan terugsturen, zullen de kosten toch ergens verwerkt moeten zijn. Elk bedrijf doet dat weer op zijn eigen manier.”

Dit is deel 2 in een drieluik over pakketbezorging in de drukke maand december. Zaterdag deel 3: de ontvanger.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer