December pakketmaand: Op pad met bezorger Polinder
Webshops, logistieke bedrijven en bezorgers zetten zich schrap voor dé pakketmaand van het jaar. PostNL verbreekt deze week een record met 5 miljoen verwerkte pakketten. Op pad met bezorger Robert Polinder (33), een bekende verschijning in de Kampener binnenstad.
Het is een druilerige vrijdagmorgen. Niet echt lekker weer om op stap te gaan met een pakketbezorger. „Regen hoort erbij”, grijnst Polinder. „Maar ik heb ook liever een zonnetje hoor.” Hij springt uit zijn Citroën Jumper en is binnen enkele minuten weer terug. Het is een drukke dag vandaag voor de pakketbezorger; 195 adressen, 257 pakketten.
„Ik werk in opdracht van PostNL, maar ben wel zelfstandig. Dat betekent dat ik voor eigen vervoer zorg en alle kosten draag.” Polinder heeft een contract voor een bepaald postcodegebied in Kampen. Daarin zit een gemiddeld aantal adressen per dag. Per afgeleverd adres ontvangt hij een vergoeding plus daar bovenop een bedrag per pakket. „Er zijn dagen dat je het rustig hebt, maar zoals vandaag is het lekker druk. En december is een topmaand. Ik heb nog vier man in dienst, maar in deze maand huur ik nog een auto extra in.”
De vrijheid en het korte contact met de klanten noemt Polinder de mooie kanten van zijn vak. „Niemand die je opjaagt, je kunt je eigen tempo aanhouden. Heerlijk is dat.” Zijn hand gaat omhoog als een al wat oudere man hem tegemoet komt. „Ha die Bertus!” En dan: „Dat is de stadsomroeper.” Al tien jaar bezorgt Polinder pakketten in het oude centrum van Kampen. „Als je hier elke dag komt, kennen ze je op een gegeven moment wel.”
Vertrouwen
Die bekendheid geeft vertrouwen. En dat is voor een bedrijf als PostNL van groot belang, aldus Liesbeth Kaashoek, directeur Pakketten Benelux van PostNL. „Ik zeg thuis tegen mijn kinderen: je mag voor niemand de deur open doen, behalve voor onze pakketbezorger.”
Bezorgers moeten dan ook aan bepaalde voorwaarden voldoen. Ze zijn immers het gezicht van het bedrijf. Zo worden ze getraind om verantwoordelijk om te gaan met de spullen in de bus. „Een pakket geven aan iemand die zegt dat hij de buurman is, kan dus niet”, aldus Kaashoek. „Evenals de bus niet afgesloten achterlaten.”
Waar een aantal jaren geleden de postbode een vertrouwde verschijning in het straatbeeld was, is dat nu de pakketbezorger. Of die nu van PostNL, DHL, Fedex of een ander bedrijf is. En ze zijn er soms overdag én ‘s avonds. De frequentie zal ook steeds meer toenemen, is de verwachting.
Verdubbeling
De groei in de sector is dan ook groot. Bezorgde PostNL in 2006 –toen nog onder de naam TNT Post– zo’n 70 miljoen pakketten, in 2015 is dit aantal gegroeid tot 156 miljoen. Een ruime verdubbeling dus. Dat komt neer op zo’n 550.000 pakketten per dag. DHL groeide vorig jaar met 25 procent naar ongeveer 75 miljoen pakketten per jaar.
Deze week bastte de drukte weer goed los. Vorig jaar verzette PostNL in het drukste weekeinde van december 1,4 miljoen pakketten. DHL, de tweede pakketbezorger in Nederland, bezorgde er op de drukste decemberdag 500.000. Tel daar alle kleinere pakketbezorgers nog bij en je hebt het over meer dan 2 miljoen pakketten in één weekeinde. DHL denkt deze maand 10 miljoen pakketten te kunnen leveren.
PostNL is de grootste pakketbezorger van Nederland en heeft naast vast personeel ook zelfstandigen in dienst, zoals Polinder in Kampen. Bij DHL is dat anders. „Wij hebben zo’n 90 procent van de bezorgers in vaste dienst”, zegt Wouter van Benten van DHL Nederland. „Dat doen we bewust. Ze krijgen internationaal allemaal dezelfde training. Een goede pakketbezorger is belangrijk. Hij of zij moet betrouwbaar zijn. In de pakketwereld moet je doen wat je belooft. Want zeg nu zelf: als je een pakket verwacht, moet je het ook krijgen.”
Kleding
Het gebeurt regelmatig dat mensen bijna staan te springen achter de voordeur als de pakketbezorger aan de deur komt. „Vooral vrouwen die kleding hebben besteld”, lacht pakketbezorger Polinder. De deuren van zijn bus gaan open, hij pakt een doos, scant hem, sluit de bus zorgvuldig af en loopt naar een huis op de IJsselkade in Kampen.
Niet veel later zit hij weer achter het stuur. „Soms staan ze je gewoon op te wachten. Maar dit heb ik ook bij me”, zegt hij en houdt een aangetekende brief omhoog. „Daar zijn ontvangers meestal niet zo blij mee.”
Dit is het eerste deel in een drieluik over pakketbezorging. Vrijdag en zaterdag deel 2 en 3.