Directeurentekort vraagt om gezamenlijke actie
Reformatorische basisscholen moeten samen initiatieven ontplooien om het tekort aan directeuren het hoofd te bieden, stelt H. P. A. Poortvliet.
Het opiniestuk van P. W. Moens en drs. L. N. Rottier in RD 27-2 is me uit het hart gegrepen. Schoolleiders doen ertoe! Dat het –zoals zij stellen– veel tijd en inspanning kost om een nieuwe directeur te vinden, bewijst de praktijk. Binnen Colon, een vereniging van 26 reformatorische PO-scholen in Zeeland, komt het regelmatig voor dat er vijf of zes vacatures voor directeuren zijn.
De constatering dat er vaak schoolleiders uitvallen of gedwongen afscheid nemen, kan ik helaas ook onderschrijven. F. A. van Hartingsveldt gaat daar in zijn mooie opiniebijdrage (RD 2-3) nader op in. Mijns inziens is het een must dat elke beginnende schoolleider een ervaren collega naast zich krijgt, als mentor en coach.
Waar ik aandacht voor wil vragen, is dat dit urgentiebesef omgezet wordt in daadwerkelijke acties. Een voorbeeld wil ik via deze weg graag doorgeven. Wellicht kunnen er in andere delen van het land ook soortgelijke initiatieven worden genomen. Of zijn ze er al?
In het directieberaad van Colon is het tekort aan schoolleiders al enkele jaren onderwerp van gesprek. Soms leveren schoolleiders hand-en-spandiensten aan een andere school door als interim op te treden. Echt bevredigend is dat kunst- en vliegwerk uiteraard niet. Het verdient vanzelfsprekend de voorkeur dat een vaste schoolleider het gezicht van de school bepaalt.
Werkgroep
Vanuit het directeurenberaad is er daarom een werkgroep samengesteld om tot een gezamenlijke oplossing te komen voor het directeurentekort. In het najaar heeft deze werkgroep van enkele schooldirecteuren, ondersteund door de hrm-medewerkster van Colon, een eerste initiatief opgezet om onderwijsgevenden te motiveren voor het vak schoolleider. Er is een oriëntatietraject leidinggeven PO uitgestippeld, dat bestaat uit een startmiddag en twee verdiepende studiedagen. Dit traject wordt gedragen door alle schooldirecteuren en daarom ook gezamenlijk bekostigd.
De achterliggende maanden hebben de directeuren op alle aangesloten scholen onder hun team aandacht gevraagd voor dit traject. Hierbij is benadrukt dat alle geïnteresseerden welkom waren op de laagdrempelige en vrijblijvende startbijeenkomst.
Enkele weken geleden heeft deze startbijeenkomst plaatsgevonden met een negental jonge mannelijke leerkrachten (overigens is er niet van tevoren gesteld dat enkel mannelijke leerkrachten dit traject kunnen volgen). Wat we hebben geleerd is dat aspirant-schoolleiders er niet vanzelf komen. Verheugend is het feit dat allen zich na deze startbijeenkomst door middel van een motivatiebrief hebben ingeschreven voor het vervolg.
Warm maken
Enkel dit initiatief is uiteraard niet voldoende. Daarom legt de werkgroep zijn taak nog niet neer. Er is een antwoord nodig op de vraag wat de scholen en Colon de potentiële schoolleiders na dit traject kunnen bieden. En hoe kunnen we in de toekomst de interesse voor het beroep schoolleider blijven wekken en wat kunnen we dan bieden?
Dankzij het artikel van Moens en Rottier hebben we er nog een onderzoeksvraag bij gekregen. Hoe kunnen we capabele mensen die buiten het onderwijs werkzaam zijn, warm maken voor de functie van schoolleider? Misschien zijn er in den lande al goede praktijkvoorbeelden.
Mooi dat er nu vanuit verschillende kanten initiatieven worden ontplooid!
De auteur is directeur onderwijs en financiën van Colon.