Economie

„Verdwijnen ‘plofkip’ goed voor de sector”

ZUIDVELDE. De supermarktketens Albert Heijn, Lidl en Jumbo stoppen begin 2016 met de verkoop van ‘plofkip’. Andere supers volgen. Actiegroep Wakker Dier kraait van plezier, maar ook de vleeskuikenhouderij juicht deze ontwikkeling toe, stelt voorman Bart Janssen.

30 December 2015 13:44Gewijzigd op 16 November 2020 00:22
Janssen. beeld LTO Noord
Janssen. beeld LTO Noord

Janssen is sinds dit jaar voor­zitter van de vakgroep pluimveehouderij van boerenorganisatie LTO Noord. De Nederlandse vlees­kuikensector telt ongeveer 600 gespecialiseerde bedrijven. Janssen is mede-eigenaar van een boerderij met 360.000 slacht­kippen in het Drentse Zuidvelde.

De supermarkten doen het traditionele vleeskuiken versneld in de ban ten gunste van een langzamer groeiende kip die langer leeft en meer levensruimte heeft. Wat vindt u daarvan?

„Wij juichen dat toe. Het is goed voor de sector, we hebben er volop aan meegewerkt. De nieuwe kip komt ook van onze bedrijven. Al in de jaren negentig heeft de vleeskuikensector gezegd dat er op termijn een type kip zou moeten komen tussen het gangbare kuiken en het biologische kuiken in. Toen was de markt daar nog niet rijp voor, maar nu is de consument er wel aan toe en ook bereid om ervoor te betalen.”

Wat betekent deze ontwikkeling voor de vleeskuikenhouders?

„Ongeveer 30 procent van alle vleeskuikens is voor de Nederlandse markt bestemd. Boeren die deze dieren leveren, hebben investeringen moeten plegen om hun bedrijfsvoering aan te passen. Het gaat om een ander ras kippen, je kunt minder dieren per vierkante meter stalruimte houden en je moet ook andere voorzieningen treffen, zoals zorgen dat er voldoende daglicht in de stal is. Elke supermarkt heeft zijn eigen concept, waarbij de eisen op onderdelen kunnen verschillen. Het betekent dat de boer meer kosten maakt, maar die krijgt hij vergoed.”

Wakker Dier sprak dinsdag van een doorbraak, die te danken zou zijn aan de campagne tegen de ‘plofkip’ die deze actiegroep begin 2012 startte. Wat is uw reactie daarop?

„Zoals ik al zei, de ontwikkeling is al eerder in gang gezet. Hun acties zijn absoluut niet de drijfveer geweest, al hebben ze wel voor enige versnelling gezorgd. Het is uiteindelijk de keuze van de supermarkten geweest om in overleg met de vleeskuikensector de verantwoordelijkheid voor deze transitie te nemen. De Kip van Morgen (aanduiding voor een landelijke afspraak over de ontwikkeling van een nieuw type vleeskuiken die in 2013 tussen de kuikensector en de supermarkten werd gemaakt, maar later door kartelwaakhond ACM onderuit is gehaald, TR), al heeft die dan nu verschillende merknamen, is een Nederlands product voor de Nederlandse consument. Het buitenland kijkt met belang­stelling toe hoe wij dat hier geregeld hebben, al zijn ze daar zelf nog niet zover.”

Het sociaaleconomisch onderzoeksinstituut LEI meldde eerder deze maand dat 2015 een bovengemiddeld goed jaar voor de vleeskuiken­houderij is geweest. Hoe kijkt u naar de toekomst van uw sector?

„Die ziet er zonder meer zonnig uit. Zeker nu we deze ontwikkeling doormaken, heb ik er alle vertrouwen in. Het ziet er naar uit dat ook 2016 een goed jaar zal worden.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer