Geld is een gevaarlijke hond
BUNSCHOTEN-SPAKENBURG. Groei is dit jaar het thema van de Week van de Ondernemer. Ongetwijfeld ook een belangrijk punt voor christenondernemers. Maar als ze onder elkaar zijn, komen er ook heel andere onderwerpen ter tafel. Doe ik wel het goede? En: doe ik het wel goed?
De Week van de Ondernemer is een jaarlijks initiatief van communicatiebureau Synpact, dat de afgelopen dagen een groots opgezet ondernemersevenement organiseerde in de Amsterdamse RAI.
Daarbij aanhakend waren er woensdag en gisteren voor het eerst de Christelijke Ondernemersdagen. Plaats van handeling: de Eemlandhoeve in het buitengebied van Bunschoten-Spakenburg. Terwijl de bezoekers een praatje met elkaar aanknopen of luisteren naar een van de inleiders, hebben ze zicht op herfstige weilanden, kale bomen en de vleeskoeien van boer Jan Huijgen.
Aanvullend
De Christelijke Ondernemersdagen zijn een idee van Gerben Bloemendal en Jan Piet, die sinds 1 oktober beiden directeur zijn van de nieuwe organisatie Christelijk Ondernemers Netwerk (CON). Meer dan 200 mensen meldden zich aan voor het evenement, „veel meer dan gedacht.” Er kwamen zzp’ers op af, maar bijvoorbeeld ook managers die in een groot bedrijf werken.
Het programma bood zo’n twintig workshops, over onderwerpen variërend van wat Calvijn over ondernemerschap te zeggen heeft tot aan de eisen voor een website 3.0. Verder was er een soort marktplein, waar ondernemers en goede doelen zich presenteerden.
Bewust zijn de ondernemersdagen op de Eemland op een woensdag en een donderdag, en niet bijvoorbeeld op vrijdag en zaterdag. „We vinden als organisatie dat een ondernemer in het weekend bij zijn gezin hoort te zijn. Uit principe.”
De thema’s waar de ondernemers die naar de Eemlandhoeve zijn gekomen mee lopen zijn heel verschillend van aard. De een –eigenaar van een incassobureau– zit met een concreet dilemma. Hij vraagt zich af of hij eigenlijk niet iets anders zou moeten gaan doen. Iets met meer maatschappelijke relevantie. „Schuldhulpverlening misschien.” Een ander –eigenaar van een christelijke datingsite– loopt er tegen aan dat zijn klanten –christenen– vinden dat hij als christelijke ondernemer zijn diensten heel goedkoop of gratis zou moeten aanbieden. „Wat is fair, wat is eerlijk.” Weer iemand anders wil graag meer horen over hoe je als christen in het zakenleven het verschil zou kunnen maken. „In hoe ze met geld omgaan zouden christenondernemers juist in deze maatschappij een rol kunnen spelen.”
Wat het contact leggen vergemakkelijkt: alle bezoekers van de ondernemersdagen staan in zekere zin op gemeenschappelijke grond. Ook al komen ze uit tradities variërend van de pinksterbeweging tot orthodox-christelijk en spreken ze soms heel andere taal. „Ik hoef niemand hier uit te leggen wat een goed doel is en waarom je dat zou moeten steunen”, zegt Jerrol Elburg. Hij probeert in zijn standje Silaa- koffie aan de man te brengen. „De koffie komt van een plantage in Thailand en wordt verbouwd door Karenmensen.” De opbrengst van de bonen komt ten goede aan een missionair project gericht op dezelfde bevolkingsgroep.
Roer omgooien
Het roer omgooien: dat was de rode draad die gisteren door een aantal workshops liep.
Chris de Jong deed dat heel radicaal. Na een studie economie werkte hij jaren als bankier bij ABN AMRO. Maar tegenwoordig is hij schapenboer in het Friese Hilaard. „Mijn werk ging me prima af, maar het bevredigde me niet echt. Wat je doet moet aansluiten bij je passie en vaardigheden. Ik kwam erachter dat geld en kantoorwerk niet mijn passie zijn. Dieren wel.”
Hij koos voor melkschapen omdat er indertijd veel vraag was naar schapenmelk. Het werd Friesland omdat de grond daar goedkoop was. Begin 2009 begon hij met melken. Het werden zware jaren. „De melkprijs is gekelderd door import uit Spanje.”
Hij ziet zijn ommezwaai zelf als het volgen van Gods roeping: hij is gaan doen wat het best bij zijn interesses en vaardigheden past. Maar dat is geen garantie dat het ook een succes wordt. Niettemin is het zijn overtuiging dat de wereld „meer heeft aan mensen die hun roeping volgen dan aan mensen die proberen de wereld te verbeteren.”
Najagen van geld
Advocaat Arjan Hulsbergen maakte een carrièreswitch toen hij erachter kwam hoezeer hij gevangen zat „in het geldsysteem.” Hij werkte als partner bij een goedlopend advocatenkantoor in wat hij noemt de „commerciële advocatuur”: civiele zaken, onroerend goed. Daarvoor was hij financiële verplichtingen aangegaan, waardoor hij in feite geen kant op kon.
Juist in die tijd kwam er een verandering in zijn leven. „Ik leerde God kennen. Daardoor zag ik opeens waar in mijn werk alles om draaide: in zo weinig mogelijk tijd zo veel mogelijk geld verdienen.” Na een paar jaar kreeg hij de overtuiging dat hij moest breken met het najagen van geld. „Het stond tussen mij en God in.” Dat was een lastig proces, ook zakelijk.
Geld is, zegt Hulsbergen, „als een gevaarlijke hond die naast je loopt.” Je moet zorgen dat jij die hond de baas blijft. „Als je bang bent, neemt die hond de leiding over.”
Tegenwoordig is Hulsbergen eigen baas. „Ik bepaal nu zelf de regels. Ik ben gestopt met het najagen van geld. Maar ik stuur natuurlijk wel een factuur als ik voor iemand een opdracht heb gedaan. Voor een commercieel tarief, alhoewel dat wel lager ligt dan vroeger.”
serie Ondernemen
Het is de Week van de Ondernemer. Vandaag het vierde en laatste deel in een serie: een verslag van de Christelijke Ondernemersdagen.