Basis voor kwaliteitsdrop komt uit de grond van Calabrië
ROSSANO. Kwaliteitsdrop komt uit de Italiaanse streek Calabrië. Dat mag een verrassing heten, maar de bekendste dropproducent van het land bestaat al sinds 1731. Dat heeft vast een reden.
De importeur van Amarellidrop in Nederland had het al gezegd. „Drop van Amarelli is van zuivere laurier en dat maakt het tot een mooi en bijzonder product. Het drop is vooral bekend onder de echte liefhebbers. Eén keer Amarelli is altijd Amarelli”, aldus kwaliteitsmanager Nies van Dierendonck van Jacob Hooy uit Limmen, een bedrijf dat kruiden en specerijen levert.
Bijna 2200 kilometer verderop, helemaal in de hol van de laarsvoet van Italië, beaamt directeur Pina Amarelli dat haar drop heel bijzonder is. Ze trouwde in 1969 een telg uit de elfde generatie van de Amarellifamilie. Sinds pakweg dertig jaar is ze het gezicht van het bedrijf.
Nu zal geen producent zeggen dat zijn waar slecht is. Maar het schijnt inderdaad zo te zijn dat het drop van Amarelli, en een paar andere producenten, een bijzondere positie inneemt. Amarelli: „De Glycyrrhiza glabra (de officiële naam van de dropplant, EK) uit Calabrië kent een natuurlijk goede verhouding tussen zoet en bitter.”
De plant groeit als kool aan de Ionische kust, tussen Metaponte en Crotone. Niet op plantages of er speciaal voor aangelegde terreinen. Nee, spontaan. De plant voelt zich thuis in de warme Calabrese zon en houdt van de zilte Ionische zeewind.
In het rijke en gevarieerde agrarische landschap van Calabrië hangen sappige en grote sinaasappelen en citroenen aan de bomen, groeien talloze olijfbomen en is een enkele wijngaard. De perziken- en abrikozenbomen zien er exotisch uit en op de velden staan paprika’s en meloenen. Maar drop? Dat groeit niet als Vencoo(l)tjes aan takken. Integendeel, de groene plant wordt alleen door kenners opgemerkt. Hij valt niet op, geeft geen bijzondere geur af. Maar de wortels groeien lustig in de bodem. Die gaan zo’n meter de diepte in, om daarna horizontaal verder te groeien.
Lange tijd werden de planten niet erg gewaardeerd. De diepe wortelmassa laat namelijk weinig ruimte voor andere planten. De wortels van de Glycyrrhiza glabra hechten zich zo sterk in de grond dat de plant soms wordt benut om de infrastructuur te verstevigen. De wortels houden de grond bijeen waardoor de kans op aardverschuivingen, die zich in Calabrië tijdens hevige regenval nog weleens voordoen, verminderd wordt.
Boeren vinden de plant lastig. „Traditioneel worden de gronden gebruikt om vee te laten grazen. Tegenwoordig wordt ook geprobeerd er groente en fruit te verbouwen, zoals sla en aardbeien”, vertelt Amarelli.
Na drie tot vier jaar kunnen de wortels, in het najaar en de winter, worden geoogst. Dat moet voorzichtig gebeuren. „We maken de grond los, maar niet te diep om de wortels niet te breken. Met de hand halen we dan de wortels naar boven”, zegt Pina Amarelli.
Wie over het terrein van de oude fabriek, die nog altijd in gebruik is, loopt zie de grote kluwen wortels liggen. De verwerking is tamelijk eenvoudig. De wortels gaan in een bad warm water. Dat water neemt de smaak en de kleur van de glabra aan. Het lijkt wel wat op het zetten van een grote pot thee. Daarna volgen nog een aantal behandelingen, onder meer het centrifugeren van de vloeistof.
Het familiebedrijf Amarelli maakt geen omzetcijfers bekend. Pina Amarelli wil wel kwijt dat het bedrijf dagelijks 700 à 800 kilo aan ‘dropwortels’ verwerkt. De export stijgt jaarlijks met zo’n 5 procent per jaar. „Ons product is een luxeartikel waar de crisis geen vat op heeft”, stelt ze. En dat ondanks de stevige prijs: een blikje met 40 gram dropjes van Amarelli kost ongeveer 5 euro.
Dropmuseum
De fabriek en het bijbehorende dropmuseum van Amarelli staan open voor bezoek. Thuisbasis van het familiebedrijf is Rossano, hemelsbreed op 45 kilometer afstand van de regionale hoofdstad Cosenza. Het museum is gehuisvest op de begane grond van het landhuis van de familie. Rondleidingen zijn gratis. In de museumwinkel zijn alle producten van Amarelli te koop, waaronder dropbier (gemaakt in samenwerking met bierfabrikant Collesi), dropshampoo en dropparfum. Voor die laatste producten wordt samengewerkt met de beroemde Florentijnse apotheker Santa Maria Novella. Ook het eigenlijke fabrieksterrein is toegankelijk voor het publiek.